Blog

Web sajt izrada: 10 najčešćih grešaka pri izboru agencije

8. 04. 2022. | Sajtovi

Utisak je da cenovni rang za izradu web sajta najviše varira od svih usluga koje nam se nude na tržištu. Vodoinstalateri naplaćuju slične cene za svoje usluge, kao i svi drugi majstori. Pravljenje torte košta slično. Servis za automobile, pranje tepiha… Sve je tu negde. A kada dođemo do sajtova sve se menja. Izrada web sajta košta između 30 i 3.000 evra. Kako to? Tako što svako ko zna išta na internetu misli da može da pravi kompleksne veb prezentacije. U ogromnom broju slučajeva se pokazuje da ne može. To u praksi znači da na tržištu ima i previše agencija koje prave sajtove, a samim tim ima i puno škarta.

Web sajt izrada – najčešće greške

Kako bi vam pomogli da ne ponavljate greške koje su poslovni ljudi pre vas pravili ukazujemo vam na deset glavnih grešaka koje ljudi iz biznisa prave kada angažuju agenciju za izradu sajtova. Probaćemo da vam pomognemo kako ne bi izabrali lošu agenciju ili samo jednog čoveka koji se lažno predstavlja kao agencija.

1. Izbor na osnovu najniže cene

Ako verujete da je što je jeftinije to bolje onda ste na pogrešnom mestu. Kao i za sve ostalo i za sajtove važi zlatno pravilo: koliko para toliko muzike, odnosno, kupite ono što vam treba za razumnu količinu novca, a ne najjeftiniji ili najskuplji sajt. Sajtovi se u ovoj tački ne razlikuju od cipela ili patika. Kupite jeftine i raspašće se posle prve kiše, kupite skuplje i nosićete ih godinama. 

Ako hoćete da potrošite baš mnogo para onda ćete imati i statusni simbol na nogama. Prva tačka na našem spisku je sigurno i najčešća greška pri izboru agencije: kupiću jeftinije. Kao što vodoinstalater iz uvoda košta koliko već košta, tako i sajt košta: treba platiti zaposlene, prostorije, dažbine državi… Sve to ulazi u cenu. Ako je jeftinije, nešto nije u redu.

2. Agencija sa lošim portfoliom

Obavezno pogledajte portfolio. Ako se sajtovi koji su predstavljeni na portfoliju sajta agencije raspadaju, ako su boje neusklađene, ako im nešto fali, znači da onaj ko pravi sajt i ne radi baš kako treba i nije ga sramota da to i pokaže. Vaše je samo da pogledate. 

Pregled sajtova iz portfolija ne traje dugo. Za desetak minuta ćete znati dve stvari: da li je agencija aljkava ili uredna i da li vam se nešto sviđa što bi i vi voleli. U prvom slučaju s tom agencijom nećete da sarađujete u drugom ćete sarađivati, a i znaćete da im kažete šta vam se sviđa, a oni su već to radili.

3. Jedan zaposleni – Ceo tim

Proverite da li zapravo radite s agencijom ili se jedan čovek samo predstavlja kao agencija. Razlog je jednostavan: jedan čovek ne može znati sve. Uvek vam treba tim. To nije uvek lako proveriti bez razgovora, ali je lako ako pozovete kontakt osobu i razgovarate nekoliko minuta s njom. Biće vam jasno da li tim postoji ili ne. 

Ako nema ljudi nema ni dobrog posla, jer ne može jedan čovek biti i dizajner, programer, organizator i kontrolor procesa. To je jednostavno nemoguće. Takođe, jedan čovek ne može i da radi sajtove i da prodaje i da radi finansije. Bez tima nema kvaliteta. Drugim rečima, izbegavajte agencije s jednim zaposlenim.

4. Sve može

Ako čujete da vam kažu da se sve može, da nema nikakvih problema, da će neko da vam uradi sve za cenu jednog sajta – onda treba da znate da tu nešto nije u redu. Ne može sve. Ako ste dogovorili izradu sajta za određenu cenu to ne znači da ćete dobiti i aplikaciju i održavanje za godinu dana i sređivanje još jednog sajta, jer je to samo par klikova (by the way, nikad nije par klikova). To nije moguće. 

Drugim rečima neko vam prodaje priču, a ne rad. Priča „sve može“ služi samo da se nešto proda, da se uzme koji dinar. Čim se završe pregovori i uzme novac ispostavlja se da ne može ni to osnovno, a ne sve što se može zamisliti. To prija sujeti vlasnika firme, ali sigurno ne radi posao, što bi trebalo da bude glavni i jedini cilj agencije.

5. Lepe reči, nemi telefoni i sastanci bez sagovornika

Mnogo lepih reči i previše obećanja, razgovor bez ikakve priče o problemima često vodi u radikalno drugačiji pristup ljudi iz agencije nakon što se pregovori uspešno završe. Sledeća faza je, sudeći po priči o iskustvima naših klijenata, da se slatkorečivi iz agencije ne javljaju na telefon, da slabo odgovaraju na mejlove, a u nekoliko slučajeva se nisu ni pojavili na sastanku koji su zakazali u prostorijama sopstvene agencije. 

Kada klijenti dođu kod nas nakon takvog iskustva treba nam dosta vremena da uspostavimo poverenje. Prvo moramo da smirujemo klijente, odgovaramo na pitanja: „Da li ćete nema se javljati na telefon?“; „Da li vi odgovarate na mejlove?“, „Da li mislite da završite naš sajt?“… Tek kada se smire počinjemo da radimo.

6. Zubar bez zuba

Ako sajt agencije koju želite da angažujete ne izgleda dobro, ako ima blog, magazin ili vesti, a poslednja „novost“ je stara dve godine, nije teško zaključiti da je „nešto trulo u državi Danskoj“. 

Angažovanje agencije koja nije sredila svoje dvorište sigurno je pogrešno. Ako se malo zadubite lako ćete pronaći „raspadnute“ sajtove, užasne kombinacije boja, haotične usluge… Zaključak: vrlo je sporno anagažovati agenciju da vam napravi sajt, a da pri tom nije uspela ni svoj da upristoji.

7. Niste proverili bilans na APR-u

Ovo je lako. Pronađete agenciju na APR-u i vidite da li imate posla s ozbiljnom firmom ili s gubitašem. Ovo je početnička greška, ali se srećom lako ispravlja prilikom angažovanja nove agencije.

8. Obećanje o neradu

Agencija kaže da će sve oni uraditi, a da vi ne morate više ništa osim da odobrite. Ovo u najvećem broju slučajeva nije tačno. Jeste, ako je postojao sajt i sada treba uraditi redizajn i preneti sav materijal na novi dizajn. U drugim slučajevima to ne ide tako. 

Ne može agencija da napiše tekst za stranicu „O nama“, klijent mora dati materijal, ako već ne i napisane rečenice. Ne možemo mi odredite cene vaših proizvoda, staviti nove brojeve telefona ako ne znamo koji su, treba vi da ih pošaljete agenciji… Toga ima puno. A to konkretno znači da agencija i klijent moraju da sarađuju kako bi dobili najbolji mogući rezultat. Sajt nije auto koji kupujete u salonu, to je rezultat saradnje i više kreativnih procesa koji se odvijaju paralelno.

9. Niste pogledali konkurentske agencije

Angažovali ste prvu agenciju na koju ste naleteli. Samo ste hteli da rešite problem, što brže, sa što manje priče i truda. Ovo je strateška greška. Velika je šansa da tako naletite na sporne agencije koje nemaju za cilj da vam naprave sajt, već žele samo da uđu u proces. Da, ovo zvuči neverovatno, ali je tako. Ovo govorimo iz naše prakse. Naime, povremeno nam se javljaju vlasnici biznisa čiji sajtovi se prave već godinu, dve ili tri. Nisu puno platili, a ništa nije završeno. Kada ih pitamo kako su birali agencije većina kaže da je izabrala prvu na koju je naletela. 

Ovu grešku možete izbeći ako potrošite vreme i uradite malu analizu. Obratite posebnu pažnju na portfolio, o čemu pričamo u tački broj dva.  Kada pogledate sajtove, recimo pet agencija, tačno ćete znati koja je ozbiljna a koja nije. Odluka će biti mnogo lakša, zar ne?

10. Niste ni probali da proverite preporuke

Na većini sajtova agencija koje prave sajtove nalaze se čuveni testimonijali – sekcija „rekli su o nama“. Običaj je da se taj deo ili šminka ili izmišlja. Šminkanje znači da je klijent usmeno rekao da je zadovoljan, a onda u agenciji pišu hvalospeve o sebi. Izmišljanje je još gore, jer je agencija sama izmislila sve, uključujući i klijente. Jedino ne morate proveravati video testimonijale, kada vlasnik firme priča o saradnji s agencijom. Ako nema video potvrde, probajte da pronađete nekoga kome je agencija radila sajt. To i nije tako težak posao. 

Pogledajte portfolio i sigurno ćete se setiti nekoga ko zna vlasnika neke od firmi kojima je agencija radila sajt. Tako ćete dobiti utiske iz prve ruke, što će vam pomoći da ne napravite grešku.

A sada pogledajte naše reference, imamo ih dosta. Naša agencija se grana na nekoliko strana jer se pored izrade bavimo i održavanjem sajtova, Google oglašavanjem i optimizacijom sajtova za pretraživače (SEO). U slučaju da vam se naše reference dopadnu, kontaktirajte nas i zakažite konsultacije!

Ukoliko ste se bavili nekim od ovih poslova a tražite posao, javite nam se, jer smo konstantno u potrazi za novim ljudima!

Dragan Stojanović

Možda će vas i ovo zanimati

Google MUM algoritam – Budućnost SEO-a

Google MUM algoritam – Budućnost SEO-a

Ukratko: Google MUM je multimodalni algoritam koji je u stanju da pročita tekst, protumači njegov sadržaj, produbi svoje razumevanje teme i poboljša njegovo razumevanje vizuelnim sadržajem.

džš

Započnimo projekat

LAVA NET