Blog

Šta je SEO? Šta morate uraditi, a šta može sačekati?

17. 12. 2021. | SEO

Šta je SEO? Pojednostavljeno: to je niz aktivnosti na samom sajtu i na drugim, srodnim sajtovima koje za cilj imaju da vas što više ljudi pronađe na pretraživačima. Tako treba da organski dobijete što više kupaca, prodaja i potencijalnih klijenata. Ovaj proces se naziva optimizacija za pretraživače, skraćeno SEO.

Dakle, zašto je bitno da izdvojite malo vremena i pročitate tekst u nastavku? Jer vaš sajt, blog ili e-prodavnica postaju vidljiviji, što rezultira autoritetom na tržištu, većim brojem posetilaca i povećanim mogućnostima konverzije.

SEO je neophodan u svetu digitalnog marketinga. Bez toga, većina veb lokacija će ostati bez ili malo potencijala za saobraćaj zbog njihovog lošeg rangiranja na Google pretragama. Međutim, ovaj zadatak nije lak jer uvek ima sve više posla kada pokušavate da napredujete kroz optimizaciju pretraživača, a mnogi ljudi ne znaju kako da to urade najbolje jer su ili nedovoljno opremljeni ili jednostavno nagađaju na šta treba obratiti pažnju. Mi vam donosimo neke od osnovnih koraka koji su bitni za SEO, i neke koji mogu čekati dok se rangiranje malo stabilizuje.

Sadržaj

Šta je SEO proces?

Posao može biti uspešan stvaranjem jedinstvene ponude koja ga izdvaja od konkurencije. Da bi to uradili, prvo bi trebalo identifikovati kratkoročne i dugoročne ciljeve, recimo zadovoljenje potreba kupaca ili generisanje prihoda na efikasan način. 

Morate da razmotrite ko je vaša publika, odnosno, ko su kupci ili korisnici usluga. Takođe je neophodno odgovoriti na pitanja: da li je vaša publika na teritoriji jednog grada ili je na teritoriji dela ili cele države ili je u pitanju region ili možda nudite robu i/ili usluge na globalnom nivou?

Nije tajna da je SEO proces. I kao svaki drugi veliki projekat ima faze. Određivanje nekih osnovnih ključnih reči trebalo bi da bude vaš prvi korak u ovoj igri jer bez ključnih reči nećete imati sa čime da radite prilikom rangiranja stranica na Guglu. Zatim, tehnička optimizacija uključuje stvari kao što su ažuriranje slika ili uklanjanje starog sadržaja sa veb lokacija, ako je potrebno, kako bi bili pogodni za prenos (ovo će skratiti vreme učitavanja stranice). Uverite se da kada sve dođe na svoje mesto u ovoj fazi može pomoći u poboljšanju rangiranja tokom vremena tako što će obezbediti da svež, nov materijal bude odmah viđen i prihvaćen od strane samog pretraživača. Slede osnovni koraci koji moraju imati prioritet nad ostalima:

Izvršite SEO reviziju!

Prvo što mora da se uradi je kompletna SEO revizija, jer ona može dati detaljniji uvid u ono što se može poboljšati na veb lokaciji.

  • proverite da li se sajt indeksira – bez indeksiranog sajta nema ni SEO-a
  • proverite da li postoje greške pri indeksiranju – za ovo možete koristiti Google Search Console. Takođe obratite pažnju na greške bez indeksa i 404 (tj. pokvarene veze)
  • proverite URL-ove kanonskih oznaka – proverite da li sve verzije veb-sajta (http, https, www i ne-www) ukazuju na samo jednu verziju kada se pretražuju. Možete da koristite Google Search Console da proverite i dodelite kanonske oznake
  • proverite ključne SEO elemente na stranici – u najmanju ruku, proverite meta naslov, meta opis, oznake naslova, robots.txt, mapu sajta, interne veze i duplirani sadržaj

Ukoliko postoji neka greška, obavezno prvo to ispravljajte, jer Google ume da sankcioniše sajtove sa ovim problemima tako što će ih loše rangirati iako je sadržaj veoma dobar. Ukoliko neki od gore pomenutih problema postoji, ne brinite, Google vam se neće zameriti – veoma je praštajući ukoliko greške ispravite i zatražite da ponovo provere sajt. 

Jedan od dobrih a besplatnih (do sasvim solidnog broja analiza) programa za reviziju sajtova u SEO svrhe je Screaming Frog. Drugi, doduše program koji se plaća, je WebSite Auditor koji daje mnogo detaljnije analize.

Prikaz toga šta je SEO i šta obuhvata.

Procena – Gde se veb lokacija nalazi u smislu SEO-a?

Prvi korak je definisanje osnove. Gde se trenutno nalazi veb lokacija na organskom rangiranju? U ovoj fazi procene, glavni cilj je da se definiše da li sadržaj i struktura veb stranice služe vidljivosti pretraživača i potrebama posetilaca.

Da biste identifikovali stvarne rezultate trenutnog rangiranja, potrebno je da uradite fazu popisivanja koja podrazumeva proveru kako je veb lokacija pronađena u pretraživaču. Postoji brdo različitih SEO alata koji su dostupni i koji su potrebni da biste razumeli tačnu situaciju i rangiranje sajta.

Jedan od način na koji možete da saznate, bez ikakve sumnje, šta se dešava sa SEO rangiranjem i dostupnošću je preko sajtova različitih platformi kao što je Google Search Console. Konzola će vam otkriti neke bitne podatke poput toga gde GOOGLE rangira vaš sajt kada neko pretražuje ime domena koristeći svoj računar, telefon ili tablet!

Razumemo ako se pitate da li je ovaj korak nešto što svako može da uradi? Odgovor je da, ali zahteva izvesno razumevanje kako alati funkcionišu pošto sadrže mnogo podataka. 

Nemojte da vas zavara pomisao da možete da proverite rezultat rangiranja svoje veb stranice na Google-u. Nažalost, čak i u anonimnom režimu i ako pretražujete samo sa jednog uređaja (npr. laptopa), Googlebot zna koja IP adresa se koristi tako da će u skladu s tim uticati na rezultate pretrage – što znači da je korišćenje alata kao što je Search Console korisno onima koji traže tačne informacije o metrikama učinka sajta.

Relevantne ključne reči

Nakon prve faze, vreme je da počnete da razmišljate o svojim ključnim rečima. Trebalo bi da istražite relevantne ključne reči, a zatim da koristite te rezultate za planiranje i kreiranje svog visokokvalitetnog sadržaja. 

Kako pronaći ove ključne reči? Potrebno je sprovesti istraživanje ključnih reči na sledeći način:

  • definišite relevantne teme koje se odnose na vaše poslovanje
  • proveravanjem obima pretrage ključnih reči i analizom konkurenata
  • oslonite se na svoja otkrića i počnite da planirate svoj sadržaj

Koje relevantne ključne reči izabrati

Važno je staviti se u kožu ljudi za koje smatrate da žele da nađu usluge koje nudite, samim tim morate znati kako ljudi traže informacije i kako ih kucaju u pretraživaču i šta zaista traže. Istraživanje ključnih reči pomoću nekih programa vam pomaže u ovoj fazi i daje vam prave rezultate, tako da ne morate sve ovo da radite samo na osnovu vašeg osećaja. Besplatne aplikacije koje možete koristiti su Ahrefs i Google Keyword planner. Ključne reči koje odaberete da koristite će podržavati teme i strukturu sadržaja vaše veb stranice.

Bitan je sadržaj

Najvažnija stvar koju možete da uradite da biste optimizovali veb stranice u rezultatima organske pretrage je kreiranje kvalitetnog sadržaja. Kvalitet znači da njegov jezik treba da bude jasan, koncizan i razumljiv – ne predugačak ili komplikovan da bi impresionirao robote, ali i bez ikakvih pravopisnih grešaka koje bi mogle da iritiraju ljude! U prethodnom koraku smo objasnili zašto je definisanje relevantnih ključnih reči bitno pre nego što napišete bilo šta – one će pomoći da fokusirate napore kada planirate efikasan članak oko tih ključnih reči. Što više vremena neko provede na vašoj veb stranici, imate veći autoritet u njegovim očima.

Uvek treba da težite kvalitetu umesto kvantitetu kada je u pitanju podizanje vašeg prisustva na mreži i povećanje vremena zadržavanja kako bi posetioci mogli da se upoznaju sa onim što je zaista važno za VAŠU kompaniju ili proizvod!

Šta je bitno kod sadržaja?

  • pišite dugačak sadržaj: informativni sadržaj, kao što su blogovi, članci i vodiči
  • izgradite čvorišta sadržaja: Kreirajte sadržaj koji je povezan jedan sa drugim i dizajniran je na osnovu ponašanja korisnika. Koristite poziv na akciju da biste vodili posetioca između različitih delova veb-sajta, ovako
  • naslovi su važni u očima Google-a i trebalo bi da koristite relevantne ključne reči u njima
  • koristite ključne reči i u uvodu svojih tekstova: posebno prvih 100 reči na stranici treba da sadrže važne ključne reči
  • video snimci i slike obogaćuju sadržaj i danas su pretrage slika postale veoma popularne, zato njih nikako ne izostavljajte

Naravno, pri optimizaciji sadržaja moramo posebnu pažnju obratiti na optimizaciju slika i video snimaka koje postavljamo.

Dobar i kvalitetan tekst je ključan za uspeh – više o tome možete pročitati ovde.

Organska pretraga i njegovi rezultati zavise od SEO.

Tehnički deo SEO-a

Učinak veb stranice ima mnogo veze sa načinom na koji će vaš sajt biti viđen na Google-u. Tehnički faktori kao što su dizajn i brzina učitavanja od vitalnog su značaja za optimizaciju vidljivosti pretraživača, što znači da vi kao administrator sajta treba da se uverite da su sve ove stvari u redu pre nego što objavite bilo šta na mreži! Najbitnije stavke su: kompatibilnost sa mobilnim uređajima i brzina učitavanja veb stranica na svim uređajima.

Brzina učitavanja stranice vašeg sajta na mobilnim uređajima je tri puta veća od one na računaru. To znači da će korisniku na telefonu trebati oko 1 sekunda da u potpunosti učita informacije koje nudite. Umesto toga ako ostane da čeka bez da se išta dešava ili se sajt sporo učitava nakon isteka vremena čekanja, korisnik će najverovatnije napustiti sajt.

Istraživanje pokazuje da 53% više ljudi napušta veb stranice koje se ne učitavaju u roku od tri sekunde, tako da bi, kao što je gore pomenuto, ovo trebalo da bude važan faktor pri dizajniranju stranica i reagovanju u skladu sa tim ako se pojave problemi.

Šta može da sačeka?

Dok se svi gore pomenuti koraci rade po redosledu (ponekad i uporedo), jedan deo SEO procesa se ostavlja za kasnije, kada se sajt, da kažemo, stabilizuje. Off-page SEO je ono što ćemo u nastavku opisati. Koje korake možete da preduzmete da biste imali veći autoritet na tržištu i pokazali Guglu da ste odlična referenca?

Ovde morate uzeti u obzir da, za razliku od on-page SEO, sa SEO-om van stranice, nemate potpunu kontrolu nad optimizacijom. Izbor uključivanja povratnih veza ka vašoj veb lokaciji i direktnog pretraživanja vašeg brenda zavisi skoro u potpunosti od drugih.

Veb lokacija koja je visokog kvaliteta i koja je korisna verovatno će imati reference (povratne veze) sa drugih veb lokacija. Verovatnije je da će se brend spominjati na društvenim mrežama (lajkovi na Fejsbuku, tvitovi, pinovi, itd.) i veća je verovatnoća da će biti obeležen i deljen među zajednicama korisnika koji imaju isto mišljenje. Svi ovi signali daju „zeleno svetlo“ pretraživačima da rangiraju veb lokaciju više u rezultatima.

Izgradnja linkova je izgradnja mrežnih veza koje upućuju na vaše stranice (poznate kao povratne veze) i jačaju vaš autoritet na vebu.

Linkovi su gradivni blokovi interneta. Oni povezuju jednu stranicu sa drugom i omogućavaju korisnicima da se kreću i otkrivaju dalji sadržaj. I baš kao i korisnici, paukovi takođe putuju ovom međusobno povezanom mrežom da bi indeksirali novi sadržaj i razumeli koje su stranice najvažnije, jer jedna stranica prenosi osnovnu vezu i autoritet drugoj.

Google-ov algoritam shvata da ako stranica dobije što više povratnih veza visokog kvaliteta to je veća njena relevantnost za tržište. Ali imajte na umu da kvantitet i kvalitet idu zajedno. Nema koristi od dobijanja stotina povratnih veza ako sve dolaze sa jednog domena, nepouzdanog sajta ili su stavljene van konteksta. Za uspešan link building potrebni su vam visoko kvalitetni povratni linkovi.

Povratni linkovi

Ovo su glavne karakteristike koje treba da tražite u povratnim vezama kada planirate strategiju izgradnje linkova:

  • da su sa sajtova sa autoritetom za domen i stranicu
  • da su sa sajtova kojima Google veruje
  • da dolaze od raznih domena
  • da su prirodni u kontekstu stranice
  • da pravilno koriste sidreni tekst
  • da se nalaze na istaknutom mestu na stranici (na primer, na početku dela)
  • da su sa sajtova povezanih sa vašim delovanjem

Da rezimiramo:

On-page SEO obuhvata:

  • optimizacija URL strukture
  • navigacija prilagođena korisniku (breadcrumbs, sitemaps)
  • 404 stranice
  • optimizacija naslova i opisa
  • pravilno optimizovana H1 oznaka i drugi naslovi
  • svež sadržaj visokog kvaliteta (ovo je uvek najvažniji SEO faktor!)
  • optimizovanje internih veza
  • formatiranje teksta (podebljavanje, kurziv, itd.)
  • optimizacija slike (veličina slike, ispravna imena slika, upotreba ALT teksta)
  • brzo učitavanje stranica
  • stranice prilagođene mobilnim uređajima

Off-page SEO:

S druge strane, off-page SEO ima veze sa tehnikama koje možete koristiti van granica vaše veb stranice, otuda i naziv „van stranice“.

On-page SEO ima veze sa aktivnostima koje možete u potpunosti da kontrolišete, ali je SEO van stranice ponekad van vaše kontrole. Na primer, lako je osigurati da je kvalitet vašeg sadržaja dobar, ali ne možete naterati nekoga da se poveže na vašu veb lokaciju osim ako to ne želi.

Zaključak:

Gore navedena lista možda nije sveobuhvatna, ali pruža dobru polaznu tačku koju treba da pratite kako biste uspostavili dobru osnovu za rad sa sajtom što se SEO dela tiče. SEO je dugotrajan posao koji daje najbolje rezultate kada se na njemu redovno radi. Iako zahteva rad, obično se isplati, jer većina saobraćaja na veb lokaciji dolazi iz organske pretrage.

Ako se rukovanje celim SEO paketom čini previše u jednom trenutku, počnite od definisanja ključnih reči. Takođe, ulaganje u kvalitetan sadržaj vodi vas daleko.

Da li vam je potrebna pomoć u optimizaciji vaših veb lokacija? Stupite u kontakt sa našim timom stručnjaka i nemojte da vas više boli glava!

Edit Garić

Možda će vas i ovo zanimati

Google – Stotka svedena na jedinicu

Google – Stotka svedena na jedinicu

„Da bi svako od nas povratio individualno vlasništvo nad sopstvenim umom, moramo kolektivno preuzeti vlasništvo nad kapitalom u oblaku, a ne prepuštati ga nekolicini feudalnih gospodara.“

džš

LavaNet

Započnimo projekat

LAVA NET

LavaNet