Blog

Simbolizam u dizajnu

15. 11. 2024. | Ostalo

Simbolizam u dizajnu predstavlja moćan alat za prenošenje ideja, emocija i vrednosti kroz vizuelne elemente. Bilo da je crvena boja koja izaziva strast ili krug koji simbolizuje jedinstvo, simboli igraju ključnu ulogu u oblikovanju načina na koji doživljavamo i koristimo dizajn.

Simbolizam u dizajnu nije samo estetski izbor, već i sredstvo komunikacije koje omogućava da se poruke prenesu suptilno, ali efektno. Kroz simbole se često izražavaju univerzalne teme, kulturni identiteti ili lične emocije, čineći dizajn dubljim i smislenijim. Razumevanje simbolizma u dizajnu ključno je za stvaranje vizuelnog jezika koji ostavlja snažan i trajan utisak na publiku.

SADRŽAJ:

Šta je simbolizam u dizajnu?

Simbolima i slikama koje koristimo u dizajnu i umetnosti prenosimo određenu poruku i emocije. Ljudi koriste simbole još od praistorije (primer za to su pećinske slike) mnogo pre nego što je izmišljen pisani jezik, potom imamo egipatske hijeroglife, a danas imamo imodžije (emojie).

Pre pismenosti, u praistoriji, simboli su predstavljali reči i pojmove koji su bili povezani sa kulturnim i verskim verovanjima: predstavljali su bogove, verovanja i težnje, prenosili su vrednosti i filozofiju, povezivali su ljude sa prirodom i porodicom.

Ljudi su slikama i simbolima davali značenja kroz pričanje priča, a ta značenja su vremenom postala univerzalna i svugde prepoznatljiva, bez obzira kojim jezikom govorite. Simboli upućuju na obrasce i slike zajedničke svim ljudskim bićima. Simboli i ikone su više od samo dekorativnih elemenata; oni skraćuju komunikaciju i brzo prenose složene poruke.

“Duša nikada ne razmišlja bez slike.” – Aristotel

Neki simboli imaju više zanimljivih značenja koja potiču iz mitologije, folklora i kultura starih nekoliko hiljada godina. Za mnoge simbole više ni ne znamo poreklo njihovog značenja ali ih razumemo i koristimo ih u umetnosti i dizajnu. Toliko su ukorenjeni u našoj kulturnoj svesti da ih često koristimo bez razmišljanja.

Veliki broj ljudi nije svestan koliko simbola dnevno vidi u svakodnevnom životu. Većina nas simbole shvata bukvalno, kao jednu sliku sa jednim značenjem (npr. srce simbolizuje ljubav). Ali to nije uvek slučaj. Simbol srca ne mora uvek da pokazuje ljubav ili naklonost. Simbol srca može označavati ljudski organ i bolnice ga mogu koristiti na posterima sa savetima za održavanje zdravog srca.

Definicije – Vujaklija

Simbol (grč. symbolon) znak po kome se nešto može raspoznati, saznati ili zaključiti, oznaka, znamenje, znak koji predstavlja nešto što se inače ne može slikovito predstaviti (apstraktno, natčulno, duhovno, pojam, ideal); ugovoreni znak* usmeni znak, lozinka, ispovest, simbol vere; simvol.

Simbolizam (grč. symbolon) pesnički i slikarski pravac, nastao u Francuskoj krajem 19. veka, koji teži da slikovitim načinom izražavanja i zvučnim rečima utiče na stvaranje izvesnog raspoloženja i pomoću simbola izrazi osećanja i apstraktne pojmove.

Simbolizacija (nlat. symbolisatio) predstavljanje znacima (simbolima).

Simbolizirati (nlat. symbolisare) prikazivati znacima, predstavljati znacima; prikazivati (ili: govoriti) u prenosnom značenju; stajati u izvesnoj vezi s čim.

Metod komunikacije i podele

Upotreba simbola se smatra efikasnom metodom komunikacije. Korišćenjem simbola objašnjavate i jasno prenosite određenu poruku. Danas se simboli koriste u literaturi, društvenim medijima i javnim mestima kako bi se brzo i lako podelile ideje koje svako može da razume, bez obzira kojim jezikom govori.

Najpoznatiji simboli su ulični znakovi i oni u elektronskim uređajima. Grb je takođe dobar primer upotrebe složenih simbola sa više značenja. Kada ljudi vide crveni krst, odmah će pomisliti na bolnicu. Isto važi i za crveni trougao na ulici. Znate da morate pažljivo da vozite.

Neki od najčešćih, uobičajenih simbola i njihova značenja uključuju:

  • srce (ljubav, povezanost i plodnost)
  • gavran (loš predznak, uništenje, opasnost) 
  • ruža (ljubav i romansa)
  • golub (mir, sloboda i božanstvo)
  • drvo (život, plodnost, porodica i mudrost)

Ovi simboli se koriste širom sveta i gotovo su univerzalno razumljivi.

Potom imamo univerzalne simbole koji su posebno kreirani da komuniciraju preko jezičkih granica. Oni se nalaze na putevima i aerodromima, i olakšavaju komunikaciju u sve globalizovanijem svetu (strelice, zastave, tech simboli, emodži i društveni mediji, društveni znaci).

Neki od najčešćih duhovnih simbola su krst, voda, okultni simboli (npr. pentagram), trougao, krug.

U planetarne simbole spadaju: planete, sunce, mesec, svetlost, tama.

Simboli životinja su važni simboli, posebno u književnosti.

Mitološki simboli (veštice, demoni, anđeli, Feniks) se uglavnom fokusiraju na pitanja života, smrti, postanka i stvaranja, natprirodno.

Neki od drevnih simbola, koji imaju poreklo iz praistorije, su izdržali test vremena i dan danas su prepoznatljivi. Među njima su Ankh, Mandala, Jin i Jang, Fleur-de-lis.

Podele

Jedna od podela simbole deli na sledećih pet grupa:

  • životinje
  • geometrijski oblici
  • cveće
  • religija
  • drugi prirodni objekti

Potom imamo podelu na simbole prirode, nebeske simbole i geometrijske simbole i njima pripadajuće podkategorije:

  • Simboli prirode
    • simboli životinja i srednjovekovna heraldika
    • cvetni simboli
    • četiri elementa (voda, vatra, zemlja, vazduh) i simboli zodijaka (horoskopski znaci)
    • simboli bogova
  • Nebeski simboli
    • solarni simboli
    • lunarni simboli
    • sazvežđa i planetarni simboli
  • Geometrijski simboli
    • trouglovi, piramide i svevideće oko
    • sveta geometrija (Mandala, Jin i Jang, Pentagram…)

Značenja nekih od češće korišćenih simbola

Ankh – poreklom iz drevne Afrike, ankh se često naziva prvim krstom. Usvojen od egipatske kulture, ankh je postao poznat kao ključ života i predstavlja večni život. Egipatski Ankh je bio hijeroglif za reč život.

Mandala – simbol iz azijskih kultura koji predstavlja mapu ka sreći i mudrosti. Reč može biti o unutrašnjem putovanju kroz meditaciju ili predstavlja spoljašnji simbol univerzalnog napretka.

Jin i Jang – koncept koji potiče iz drevne kineske filozofije i koji kaže da dve suprotstavljene sile donose ravnotežu u veću celinu. Kao takav, simbol može predstavljati dan i noć, život i smrt, ili rat i mir. Jin je tamna strana (negativna, hladna, ženstvena) a Jang je svetla strana (pozitivna, topla, muška); oni postoje u harmoniji jedno sa drugim i često se mogu dopunjavati ili koegzistirati jedan sa drugim.

Fleur-de-lis – ljiljani/prikaz ljiljana, simbol fleur-de-lis predstavlja čistotu i čednost. U hrišćanskoj religiji predstavlja Devicu Mariju. Takođe se koristi u političkim amblemima za predstavljanje plemstva ili vojne sile.

Rimski lovorov venac – ovaj poznati simbol potiče iz antičke Grčke jer je bio simbol grčkog boga Apolona, a lovorov venac su dodeljivali pobednicima na Olimpijskim igrama i pesničkim takmičenjima (otuda potiče izraz „pesnik laureat“ – lovorom ovenčani pesnik). U Starom Rimu, lovorov venci su dodeljivani komandantima i nosili su ih carevi (npr. Julije Cezar) kao simbol statusa i uspeha.

Jelen – jelen se smatra simbolom moći, snage i vođstva i ima veliki značaj u mnogim kulturama i religijama. Na primer, stari Kelti su verovali da rogovi jelena predstavljaju grane Drveta reči i povezuju Zemlju sa duhovnim carstvima, a u hrišćanstvu jelen je povezan sa Hristom i putem ka pravednosti, jer njegovi rogovi pokazuju ka nebu. Jelen se takođe smatra duhovnim vodičem i simbolizuje obnavljanje ili rast (jelen osipa svoje rogove i novi mu izrastaju svake godine). Takođe ćete često videti jelene na grbu kao simbol plemenitosti i snage za istaknute porodice.

Lav – „kralj džungle“. Lavovi su žestoke, zaštitničke i kraljevske životinje i često simbolizuju porodicu (lavovi žive u ponosu i imaju alfa mužjaka vođu), moć, snagu i hrabrost. Statue lavova se često nalaze na ulazima u zgrade i hramove kao znak moći i/ili zaštite od zlih duhova. Lavovi su takođe povezani sa horoskopskim znakom Lava u astrologiji, za koji se kaže da njime vlada sunce, a ljudi rođeni u ovom znaku su lojalni i strastveni, ponekad dominantni i vole da budu u centru pažnje (energija kralja ili kraljice).

Sova – simbolizuje mudrost, promenu i znanje. Često se vide kao duhovni vodiči, misteriozne su i povezuju se sa smrću. U kulturi Indijanaca su verovali da su sove duhovi njihovih predaka, a i mudre starešine njihove zemlje (neki su verovali da će urlati kada neko treba da umre, a neki su verovali da čuvaju prolaz između zemlje živih i zemlja mrtvih). U starom Egiptu, sove su smatrane čuvarima podzemnog sveta i štitile su duše onih koji su slučajno zalutali u podzemlje. Sove se takođe mogu smatrati dobrim znakom, u japanskoj i kineskoj kulturi one su simbol sreće i zaštite – veruje se da ćete postavljanjem sove u svoj dom biti zaštićeni od negativnih energija.

Gavran – gavran se često koristi kao simbol koji predstavlja loš znak ili čak smrt. Ova simbolika potiče iz grčke mitologije, gde je vrana rekla Apolonu da mu je ljubavnik neveran. Međutim, postoje i druga značenja, na primer gavran simbolizuje varalice u nekim domorodačkim plemenima Amerike.

Vuk – kao stvorenja koja veruju svojim instinktima, vukovi su simboli poverenja i starateljstva. Vukovi predstavljaju i lojalnost jer žive u čoporima.

Lisica – lisice su poznate po pameti u izbegavanju lovaca i velikih predatora. To ih čini simbolom inteligencije i lukavosti. Zbog neverovatne prilagodljivosti koju pokazuju, okarakterisane su kao nestašne ili lukave. U nekim kulturama lisice su predznak sreće.

Labud – labudovi su simboli lepote i milosti. Poput ružnog pačeta koje se ispostavilo da je labud, oni takođe predstavljaju samoljublje i rast. Par labudova predstavlja savršenu srodnu dušu.

Zmaj – u viteškim i hrišćanskim tradicijama zmajevi simbolizuju zlo, pohlepu ili opasnost. U azijskim tradicijama zmajevi simbolizuju natprirodnu mudrost ili moć.

Feniks – pošto se život feniksa završava pretvaranjem u pepeo iz kojeg se odmah ponovo rađa, feniks predstavlja ponovno rođenje, promenu i rast. U egipatskoj i grčkoj mitologiji feniks se povezuje sa bogom sunca.

Demoni – prisutni u okultizmu, svetskim religijama i mitologijama, demoni predstavljaju zlonamerne duhove. Često se koriste za prikazivanje unutrašnje borbe protiv lične slabosti, kao što su zavisnost ili trauma. 

Anđeli – za razliku od demona, anđeli predstavljaju dobronamerne duhove, a često i čuvare i zaštitnike. Oni su simbol čovekove unutrašnje dobrote ili glasa razuma.

Veštice – veštice su simboli magije, zla i izopačenosti. Često se prikazuju sa dugim, krivim nosevima i bradavicama kako bi se naglasila njihova groteskna priroda. 

Hrast – hrast simbolizuje mudrost, stabilnost, snagu i izdržljivost i smatra se svetim u mnogim kulturama, uključujući slovensku. Pojedini hrastovi, koji se kod Srba i dan danas nazivaju zapisi, kod Slovena su imali ulogu narodnih hramova. Hrast se, kao sveto drvo, vezuje za Peruna. U njegovu čast u svetilištu je i danju i noću gorela vatra ložena hrastovim drvetom.

U staroj Grčkoj i Rimu verovali su da je Zevs/Jupiter komunicirao i prenosio svoju mudrost preko hrasta pa su se mnoge ceremonije i proslave održavale pod hrastovima. U mnogim kulturama hrast je simbolizovao božanstvo, a takođe se govorilo da ima isceljujuću moć. U nekim mitologijama predstavlja svet sa granama i deblom koji predstavljaju nebo i živi svet, a koreni podzemni svet. Pošto hrastovi žive stotinama godina, oni su takođe simbol otpornosti i posvećenosti.

Zanimljivost: da li ste znali da je hrast simbol za 80. godišnjicu braka?

Ruža – ruže su sinonim za lepotu, ljubav i strast i mogu da simbolizuju različite stvari u zavisnosti od svoje boje: crvene ruže simbolizuju ljubav i strast, bele ruže simbolizuju čistoću i nevinost, žute ruže simbolizuju prijateljstvo i radost, a ružičaste ruže simbolizuju zahvalnost i uvažavanje.

U drevnim kulturama ruže su se povezivale sa ljubavlju i lepotom boginja, kao što su Afrodita i Venera, u hrišćanstvu bela ruža predstavlja čistotu Device Marije, dok crvena ruža predstavlja Hristovu krv, u srednjovekovnoj kulturi ruža je bila simbol plemstva i moći i postala je simbol Engleske, a i danas se smatra simbolom ljubavi i lepote.

Jabuka – jabuke se često pojavljuju u bajkama i mitologiji (Snežana, Adam i Eva…) i postale su sinonim za želju, lepotu, znanje i ljubav.

U nordijskoj mitologiji jabuke su povezane sa boginjom večne mladosti, Iđun, koja daje bogovima besmrtnost deleći zlatne jabuke.

U Kini, jabuka je simbol ženske lepote i mladosti i takođe predstavlja proleće.

U Danskoj i Švedskoj, u 18. veku, učiteljima su poklanjane jabuke kao nagrada za njihovo znanje i intelekt, a jabuka se još uvek smatra simbolom škole i nastave.

Jabuke su takođe simbol senzualnosti i plodnosti (zabranjeno voće u hrišćanstvu), a u grčkim mitološkim pričama o Dionisu i Afroditi, Heri i Zevsu, jabuke su davane kao znak naklonosti ili kao svadbeni poklon kako bi brak bio plodan.

Strelice – strelice imaju univerzalno značenje, one su simboli pravca. Zbog toga se često koriste na mapama, putevima, aerodromima ili u metroima kako bi pomogli ljudima da se kreću.

Tech (tehnički simboli) – pametni telefoni, računari i internet stvorili su digitalno povezan svet. Sa ovim dolazi i potreba za razumevanjem na više jezika. Tehnički simboli kao oni za Wi-Fi, napajanje ili Bluetooth su postali univerzalno prepoznatljivi.

Emodži i društveni mediji – sa napretkom tehnologije ljudi počinju da komuniciraju slanjem kraćeg teksta putem društvenih mreža, mobilnih telefona, interneta što je dovelo do potrebe da se emocije opišu/izraze bez glasovnih intonacija ili izraza lica. Tako nastaju emodžiji i ikone za pokazivanje reakcija na društvenim mrežama (npr. thumbs up – palac gore, thumbs down – palac dole).

Društveni simboli – oni povezuju svet fizički. Ovi simboli prenose osnovne informacije na način razumljiv u različitim kulturama. Neki od primera su simbol za pristup invalidskim kolicima, zabranjeno pušenje i oznake toaleta.

Krst – usko vezan za hrišćansku tradiciju, krst simbolizuje vezu sa božanskim. Ali predstavlja i suočavanje sa ličnim teretom i pronalaženje isceljenja.

Sunce – odgovorno za davanje svetlosti Zemlji, sunce je simbol pozitivnosti, života i vizije. Sa izlaskom i zalaskom sunca svakog dana dolazi i simbolika novih početaka.

Mesec – Mesec se često posmatra kao simbol ženstvenosti i prirodnih ritmova vremena. Sa svojim ciklusom rasta i opadanja, takođe se smatra simbolom promene.

Korišćenje simbola u grafičkom dizajnu

Simboli u dizajnu su sličice/kombinacija grafičkih elemenata koji se mogu koristiti za predstavljanje identiteta brenda, za pričanje njegove priče i za uticanje na to kako potrošači percipiraju dotični brend.

Simboli mogu pomoći da se pojača pripovedanje. Dodavanjem vizuelnih elemenata u tekst, prevazilaze se jezičke barijere, a ideje se prenose brzo i ostavljaju snažan utisak.

Simboli i ikonografija se mogu koristiti u:

  • u infografici
  • za web prezentacije
  • na landing stranicama
  • u blog postovima
  • za brendiranje i izradu logotipa
  • na društvenim medijima

Ključ za pravilno korišćenje simbola je razumevanje njihovog značenja kako bi se brend povezao sa svojom publikom na efikasan i privlačan način.

Jedan kreativan način korišćenja simbolike je uključivanje kulturnih ili istorijskih referenci koje ciljna publika poznaje, evocirajući zajednička iskustva ili vrednosti.

Korišćenje simbola u web dizajnu

Simboli i ikone su neophodni na web sajtovima. Ako se pravilno koriste, mogu pomoći korisnicima sajta u navigaciji kroz sajt, istovremeno štede prostor na ekranu i čine interfejs vizuelno privlačnijim.

Da bi simboli bili efikasni u web dizajnu, oni moraju biti

  • razumljivi
  • nedvosmisleni i univerzalni
  • jednostavni i kompaktni

Korisnici bi trebalo da budu u stanju da razumeju, bez razmišljanja, šta određeni simbol/ikona znači.

Najbolje je koristite ikone glifove (vrlo jednostavne ikone) dizajnirane za upotrebu na webu. Zbog svoje jednostavnosti neće odvraćati pažnju od sadržaja veb stranice i mogu biti obojene u skladu sa brendom.

Za kraj, savet: Kako koristiti simbole i ikone u profesionalnim dokumentima

Dizajniranje formalnih dokumenata kao što su izveštaji o statusu projekta i planovi projekta zahteva drugačiji pristup od zabavnih, kreativnih dizajna poput infografika.

Glavno je da koristite minimalne jednobojne ikone za elegantan, profesionalan izgled

  • u formalnim dokumentima obično je najbolje preskočiti stilizovane, ilustrovane ikone u korist minimalnijih jednobojnih ikona i simbola
  • ovo će omogućiti da vaši poslovni predlozi i prezentacije budu pohvaljeni i zapaženi na vašem sledećem poslovnom sastanku

Nikolina Mihaljević

Možda će vas i ovo zanimati

Google – Stotka svedena na jedinicu

Google – Stotka svedena na jedinicu

„Da bi svako od nas povratio individualno vlasništvo nad sopstvenim umom, moramo kolektivno preuzeti vlasništvo nad kapitalom u oblaku, a ne prepuštati ga nekolicini feudalnih gospodara.“

džš

LavaNet

Započnimo projekat

LAVA NET

LavaNet