SEO optimizacija sajta je važan deo svake marketinške strategije na mreži. Međutim, ono što funkcioniše danas možda neće uroditi plodom sutra, jer Google stalno menja pravila. Evo tri razloga zašto Google stalno nadograđuje SEO algoritme:
- da poboljša korisničko iskustvo
- da se bori protiv spamovanja
- da obezbedi da su najbolji veb-sajtovi najviše rangirani
Google za cilj ima da pruži visokokvalitetno iskustvo pretrage, dok istovremeno pruža najbolje moguće rezultate. Da bi to uradili, moraju da arbitriraju između konkurentskih veb lokacija, tako da moraju biti u stanju da razlikuju dobre i loše veb stranice.
- Koliko puta Google ažurira svoje algoritme za pretragu?
- Nova SEO pravila u 2022.
- SEO trendovi u 2022.
- Najčešće postavljana pitanja
- Zaključak
Koliko puta Google ažurira svoje algoritme za pretragu?
U svetu SEO-a, opšte je poznato da Google stalno menja algoritme za pretragu. Ali koliko često se to zapravo dešava i šta je razlog ovih promena?
Google je najpopularniji pretraživač na svetu. Toliko je popularan, u stvari, da ima tržišni udeo od oko 65 procenata. To znači da ako želite da vaš veb sajt vidi što je moguće više ljudi, morate da se uverite da je optimizovan za Google pretragu.
Prvo što moramo da razumemo jeste kako funkcioniše Google algoritam za pretragu. Algoritam je složen sistem koji koristi niz faktora da bi odredio koje veb lokacije se prikazuju na vrhu rezultata pretrage. Ali šta je Google-ov algoritam za pretragu i zašto je toliko važan? Algoritam je skup pravila koja Google koristi za rangiranje veb sajtova.
Kako algoritam funkcioniše
Mnogi ljudi imaju pogrešnu predstavu o tome kako Google-ov algoritam za pretragu funkcioniše, ali je zapravo prilično jednostavan. Za početak, Google koristi dva faktora da odredi rangiranje veb lokacije: kvalitet sadržaja i koliko je dobro rangiran za određene pretrage. Algoritam procenjuje kvalitet veb stranice posmatrajući sledeće faktore:
- broj stranica na sajtu
- broj jedinstvenih stranica
- broj ulaznih veza do tog sajta
Kako Google rangira veb stranice?
Google stalno menja pravila SEO optimizacije sajtova. Iako nikada nisu otkrili sve svoje tajne, postoje neke stvari koje znamo o tome kako rangiraju veb stranice. U nastavku su neki od faktora koji utiču na to kako je veb lokacija rangirana od strane Google-a.
Google ima tim vebmastera koji rade na tome da sve veb lokacije budu pravilno optimizovane. Google algoritam uzima u obzir količinu sadržaja na veb lokaciji, kvalitet tog sadržaja i koliko je dobro rangiran za određene ključne reči. Algoritmi se stalno menjaju tokom godine, ali ono što ostaje konstantno je koliko je svaki faktor važan u određivanju rangiranja veb stranice. Postoji mnogo faktora koji mogu doprineti rangiranju veb-sajta, ali postoje dva glavna faktora koji određuju koliko se veb-sajt rangira na Google-u.
Ta dva faktora su: Google PageRank i autoritet. Google PageRank (PR) je faktor rangiranja koji uzima u obzir količinu i kvalitet sadržaja na veb lokaciji. Smatra se da je to jedan od najvažnijih faktora u određivanju rangiranja veb stranice. PR je takođe poznat kao „autoritet“ i odnosi se na broj ulaznih veza sa drugih veb lokacija koje upućuju nazad na veb lokaciju. Google gleda na kvalitet tih veza, a ne na količinu. Što veb-sajt ima veći autoritet, to će mu biti viši rang. Autoritet se meri Google PageRank-om i brojem ulaznih veza sa drugih veb lokacija. Google odmerava te veze na osnovu njihove relevantnosti za temu sajt.
Kako da pratim promene Google algoritma?
Kada je reč o SEO-u, uvek se podrazumevalo da morate da pratite promene. Na kraju krajeva, ako vaša veb lokacija nije pravilno optimizovana, možda se uopšte neće pojaviti u rezultatima pretrage. Ali poslednjih godina, Google je napravio toliko promena i najavio ih tako sporadično da je teško pratiti.
Nova pravila se često objavljuju bez upozorenja. Jedini način da ispratite ove pretraživačke tantrume jeste da pratite vesti koje SEO sajtovi objavljuju i da pratite rangiranje i posete svom sajtu. Ako primetite pad poseta, velika je verovatnoća da ste pali u rangiranju zbog nekih prekršaja koje pretraživač nalaže i samim tim vas sankcioniše. Ali je bitno ne paničiti, naći razlog zašto ste pali u njegovim očima i ispraviti grešku – Google ne voli propuste, ali jako voli kada se isti isprave.
Nova SEO pravila u 2022.
U svetu SEO-a, promena je uvek jedina konstanta. Google stalno ažurira svoje algoritme tokom godina, a 2022. nije izuzetak. Iako mnogi spekulišu o tome kako će ove promene posebno uticati na SEO, ne zna se mnogo toga sa sigurnošću. Međutim, postoji nekoliko stvari koje možemo pretpostaviti na osnovu onoga što do sada znamo.
Prvo: pretrpavanje ključnih reči i druge taktike crnih šešira će verovatno postati sve manje efikasne kako Google nastavlja da ih razbija.
Drugo: promena algoritma će verovatno otežati rangiranje za određene ključne reči. Ovo može dovesti do toga da neke veb stranice izgube svoje dobre pozicije, ali ako imaju snažno konkurentsko prisustvo i u stanju su da se prilagode i evoluiraju, onda je moguće da se ponovo uzdignu do vodećih mesta.
Poslednjih godina došlo je do brojnih i velikih promena u načinu na koji Google rangira sajtove. Ove promene mogu imati značajan uticaj na to koliko se veb lokacija rangira na stranicama rezultata pretraživača (SERP). Očekuje se da će Google 2022. godine napraviti neke značajnije promene, koje bi mogle uticati na način na koji se SEO obavlja.
Godine 2011. Google je objavio veliko ažuriranje svog algoritma poznato kao Panda. Ovo ažuriranje je bilo namenjeno veb lokacijama koje su pružale sadržaj niskog kvaliteta. Panda ažuriranje je i dalje na snazi i nastavilo je da se menja tokom godina. Neki sajtovi su uspeli da se oporave od ažuriranja Pande, dok drugi nisu.
Godine 2016. Google je objavio ažuriranje algoritma Penguin. Ovo ažuriranje je bilo fokusirano na kažnjavanje veb lokacija koje su koristile SEO taktiku crnog šešira da bi povećale svoje rangiranje u rezultatima pretrage. Promene napravljene ovim ažuriranjem su bile namenjene da se ovi sajtovi prikazuju niže u rezultatima pretrage.
Godine 2017. Google je predstavio ažuriranje Pigeon. Ovo je bilo još jedno ažuriranje koje je imalo za cilj da kazni spam veb stranice. Sajtovi koji su po svojoj prirodi bili neželjeni ili su koristili taktiku crnog šešira su degradirani ovim ažuriranjem.
Godine 2018. Google je objavio ažuriranje Hummingbird. Ažuriranje Hummingbird je odgovorno za veliki broj promena koje je Google napravio u svojim smernicama za kvalitet. Ovo ažuriranje stavlja naglasak na korisničko iskustvo, pružajući korisnicima relevantne informacije na vreme.
Jedna od najvećih promena koja se očekuje 2022. godine je uvođenje indeksa na prvom mestu za mobilne uređaje. 2018. godine pokrenut je indeks mobilnih uređaja. To znači da će Google rangirati samo veb lokacije u SERP-ovima (SERP – Search Engine Results Pages, stranice sa rezultatima pretraživača) koje su prilagođene mobilnim uređajima.
SEO trendovi u 2022.
U SEO svetu uvek postoji nešto novo za naučiti. Očekuje se da će se 2022. gigant pretraživača fokusirati na korisničko iskustvo više nego ikada ranije. To znači da vlasnici sajtova moraju da optimizuju svoje sajtove za mobilne uređaje i da se fokusiraju na kreiranje kvalitetnog sadržaja.
Evo još nekih stvari koje možete očekivati u narednoj godini:
- glasovna pretraga će nastaviti da raste
- mobilna pretraga će postati važnija od pretrage na desktopu. To znači da vlasnici sajtova moraju da optimizuju svoje sajtove za mobilne uređaje
- Upotreba botova će nastaviti da raste – Čet-botovi su oblik veštačke inteligencije koji omogućavaju ljudima da komuniciraju sa računarima koristeći prirodni jezik. Ova tehnologija se koristi za kreiranje virtuelnih asistenata, koji su programi koji vam mogu pomoći u zadacima kao što su rezervisanje leta ili rezervisanje mesta u restoranu. Chatbotovi se takođe mogu koristiti za pružanje usluga korisnicima ili za odgovaranje na pitanja o vašem proizvodu ili usluzi
Korisničko iskustvo kao ključni faktor u rangiranju
Najnovija promena, poznata kao „korisničko iskustvo“ (user experience, tj. UX), fokusira se na kvalitet sadržaja i korisničko iskustvo na veb lokaciji. Prema Google-u, ovo ažuriranje će „nagraditi zanimljive i informativne stranice koje održavaju angažovanje korisnika i poboljšavaju njihovo opšte zadovoljstvo.“
Pre ažuriranja, Google je tražio kvalitetan sadržaj sa visokokvalitetnim vezama, kao i korisničkim iskustvom. Sada kada je ažuriranje implementirano, Google će gledati na više stvari od samo veza i korisničkog iskustva. Primarni fokus ažuriranja je na kvalitetu sadržaja na vašoj veb lokaciji. Google želi da nagradi stranice koje su lake za korisnika, pružaju sjajne informacije i podstiču posetioce da ostanu na tim stranicama duže vreme. Pored ovoga, Google će takođe nagrađivati stranice koje su dobro napisane i imaju snažan urednički uticaj.
Jednostavno rečeno, Google želi da korisnici provode više vremena na stranicama koje pregledaju, što može biti samo dobra stvar za industriju u celini.
Link spam ažuriranje
Najnovija promena koja je zbunila mnoge vlasnike sajtova je Google-ovo suzbijanje takozvane „link spam update“. Kako je opisuje Gugl, to „je praksa koja uključuje kreiranje veb veza do vaše veb lokacije sa jedinom svrhom da se rangiraju više u rezultatima pretrage.” Drugim rečima, ljudi kreiraju veb stranice isključivo da bi zaradili novac prodajom linkova. Google najava da će spam veza biti kažnjen iznenadila je mnoge vlasnike sajtova. Iako je kazna relativno mala, neki vlasnici su izgubili značajnu količinu saobraćaja kao rezultat novog pravila. Na primer, kazne za kršenje ovog ažuriranja za neke linkove mogu biti visoke i do 50% saobraćaja na sajtu.
Prelazak na sadržaj dugog formata
Kreatori koji objavljuju sadržaj dugog formata vide bolje rezultate od drugih koji se uglavnom fokusiraju na kratke članke. Prema The Next Web-u, sadržaj dugog oblika od 3.000 reči ili više dobija više saobraćaja i deljenja nego sadržaj kratke forme. Očekuje se da će ovaj trend biti jedan od ključnih kriterijuma za SEO u 2022. Kreiranje članaka dugog formata značajno će poboljšati vaše rangiranje u pretrazi. Da bi to funkcionisalo za vas, morate da objavite sadržaj koji je dobro napisan, dobrog kvaliteta i privlačan. Održavanje angažovanja posetilaca zahteva pisanje sadržaja lako čitljivog koristeći najprikladniji stil. Razdvojite tekst na odeljke i paragrafe koristeći H1, H2 i H3 da biste ih učinili zabavnim i lakim za čitanje.
Koji faktori i dalje ostaju kao bitni?
Oblasti na koje se i dalje treba fokusirati uključuju:
Struktura sadržaja
Struktura sadržaja je proces organizovanja sadržaja vašeg sajta oko nekoliko osnovnih koncepata kako bi se pretraživačima olakšalo prikazivanje vaših stranica i bilo relevantnije za korisnike. SEO je važan deo procesa veb dizajna. Trebalo bi da bude deo svake veb stranice, blog posta i drugog sadržaja. Ako ne uzimate u obzir SEO tokom procesa, onda biste mogli da propustite potencijalno stotine potencijalnih posetilaca. Ne bežite od podnaslova i organizujte sadržaj koristeći H1, H2, H3.
Optimizacija ključnih reči
Optimizujte ključne reči prateći najbolje prakse. Opšte je poznato da pretrpavanje ključninim rečima ne funkcioniše, a rizikujete i da budete kažnjeni kada se uključite u to.
Optimizacija teme
Ovo se odnosi na organizovanje vašeg sadržaja na način koji je lak za navigaciju i za posetioce i za Google popisivače. Imajte ključnu strategiju i organizujte svoj sadržaj koristeći logički okvir.
Povezivanje linkovima
Uzmite u obzir tok autoriteta kada planirate internu strategiju povezivanja. Povećan je fokus na sidreni tekst (anchor) poslednjih godina. Ovaj tekst, koji se pojavljuje na kraju hiperveze (hiper link) i često uključuje naziv vašeg sajta ili druge ključne reči, može da utiče na to koliko je link dobro rangiran.
Optimizacija slika
Uključivanje slika u vaš sadržaj ostaje faktor rangiranja u 2022. Optimizujte pomoću alt oznaka i koristite slike koje dodaju vrednost sadržaju.
Više o ovoj temi možete pročitati ovde.
Najčešće postavljana pitanja
Šta je ažuriranje Google algoritma?
Ažuriranja Google algoritama su promene koje Google pravi u svojim algoritmima za rangiranje. Ove promene se mogu izvršiti u bilo kom trenutku, ali se često dešavaju posle praznika. Dakle, važno je da budete sigurni da pratite svoje rangiranje tokom ovog vremena kako biste bili sigurni da vas ne pogodi iznenađujući pad rangiranja. Takođe postoje slučajevi kada Google neće objaviti promenu algoritma tek nakon nekog vremena, tako da bi trebalo da proveravate svoje rangiranje najmanje jednom nedeljno da biste bili sigurni da niste pogođeni nekim iznenađujućim promenama.
Kako da znam da li me je pogodilo ažuriranje algoritma?
Jedini način da znate da li ste pogođeni ažuriranjem algoritma jeste kada vam rangiranje dramatično opadne.
Koliko često Google ažurira algoritam?
Svakog meseca, svake nedelje, svakog dana? Pa, Google nikada ne kaže „svaki dan“, ali svako ažuriranje algoritma je drugačije tako da nikada ne možete biti sigurni. Gugl će objaviti promenu algoritma kada se to dogodi… ali ponekad je to mesec dana kasnije! Zato se držite provere rangiranja jednom nedeljno, kao što smo u prethodnom odgovoru rekli.
Kako mogu da znam koji je trenutni algoritam?
Ne postoji jedinstven način da se ovo uradi. U suštini, svi prethodni algoritmi bi trebali da se poštuju od samog starta bavljenja optimizacijom veb sajta. Svaka sledeća promena će se pojaviti na zvaničnom portalu, ali možda prekasno. Ukoliko imate stabilizovan priliv poseta vašem sajtu i postignuto željeno rangiranje, samo provera rangiranja i poseta može da ukaže na ažuriranje algoritma.
Zaključak
SEO scena se konstantno razvija, sa nizom ažuriranja prvenstveno usmerenih na poboljšanje kvaliteta usluge i korisničkog iskustva. Nadmudrite svoje konkurente da biste obezbedili istaknuta mesta na stranicama rezultata pretrage a u tome vam u pomoć stiže agencija Lava Net.
Ako želite da pokrenete SEO rast vaše veb stranice, pozovite nas na telefon broj 062 24 25 49 ili nam se obratite putem email-a office@lavanet.rs.
Edit Garić