Blog

SEO alt tagovi i sve njihove tajne

10. 02. 2023. | SEO

SEO alt tagovi ili alt tekstovi, poznati i kao alternativni tekstovi ili alt oznake, važan su aspekt SEO-a koji ne treba zanemariti. Alternativni tekst daje opis slika na veb stranicama i ugrađen je u HTML kod same stranice. To znači da ga korisnici ne mogu videti osim ako ne vide HTML kod, zbog čega je još važnije optimizovati ovaj element za rangiranje na pretraživačima – jer ga vidi veštačka inteligencija koja pokreće pretraživač!

SADRŽAJ

Šta je alt tekst?

Dodavanje alternativnog teksta slici pomaže pretraživačima da razumeju šta ta slika prikazuje. Takođe im daje kontekst u pogledu toga gde se slika uklapa u celokupan sadržaj na stranici i kako je povezana sa opštom temom vaše veb stranice. Alternativni tekst stoga igra ključnu ulogu u optimizaciji veb lokacija za bolje rangiranje na SERP-ovima (stranicama sa rezultatima pretraživača). Ne samo da pomaže kod SEO-a, već je i od koristi za posetioce sa oštećenim vidom koji se oslanjaju na čitače ekrana da bi pristupili sadržaju vaše veb stranice.

Alternativni tekst pomaže da se poboljša celokupno iskustvo za sve posetioce veb lokacije. Ukoliko slike dovoljno dobro optimizujemo robotima koji posećuju stranicu i rangiraju je, zasigurno će se dobiti koji bod i za alt teks jer pretraživači mogu bolje razumeti šta se nalazi na stranici ako mogu da „čitaju“ slike pored sadržaja zasnovanog na tekstu; ovo čini veb stranice lakše indeksiranim i stoga ih je lakše pronaći u rezultatima pretrage.

Da li se alt tekst dodaje svim slikama na sajtu?

Nipošto. Dodavanje alt-a svim slikama je prilična zabluda. Često se smatra da su SEO alt tekstovi neophodni za sve slike koje se nalaze na vebu. Međutim, ne postoji uslov da se za sve slike koristi alternativni tekst. U stvari, postoji potreba da se koristi samo alternativni tekst u određenim slučajevima.

Primarna svrha SEO alt tekstova je da pruži informacije o slici i njenom sadržaju za one koji ne mogu da je vide ili pristupe zbog oštećenja vida ili tehničkih ograničenja. Oni takođe služe kao dodatni izvor informacija za robote koji indeksiraju veb stranice. Kao takva, ako slika postoji samo u dekorativne svrhe i ne nosi važne informacije, onda nema potrebe za dodavanjem alt teksta jer neće pružiti nikakvu dodatnu vrednost ni tehnički ni vizuelno.

Praktični značaj alt oznake u SEO-u

Važnost alt oznake u SEO-u leži u njenoj sposobnosti da pruži dodatne informacije o slici ili elementu stranice koje roboti koriste kada indeksiraju stranicu. Pružajući relevantne ključne reči i opise, možete osigurati da su vaše slike tačno indeksirane i da se pojavljuju u relevantnim pretragama. Ovo će vam pomoći da poboljšate vidljivost vaše veb stranice i privučete više posetilaca. Pored toga, korišćenje opisnih reči unutar alt oznaka takođe može da pruži korisnicima bolje razumevanje onoga što se nalazi u svakoj slici na vašim veb stranicama, što u celini čini bolje korisničko iskustvo.

Alt tekst poboljšava relevantnost temi o kojoj je reč

Google je dugo lider u svetu optimizacije za pretraživače. Oni koriste sofisticirane algoritme da razumeju o čemu se radi na veb stranicama i rangiraju ih u skladu sa tim. Na svakoj stranici Google gleda i reči na stranici i kontekst u kome se koriste. Ovo im pomaže da bolje razumeju o čemu se radi, tako da mogu da odluče da li je relevantna za određene pretrage.

Na primer, ako stranica sadrži reči kao što su „mali aleksandar“, „žako“ i „braunouhi“, onda Google zna da se sadržaj odnosi na papagaje. Koristeći ove informacije, Google može da uključi ovu stranicu u pretrage koje se odnose na različite vrste papagaja.

I dok su roboti dovoljno pametni da prepoznaju pticu na slici, i dalje neće sa sigurnošću znati da li je to slika papagaja ili goluba na grani. Tu dolazi alternativni tekst – pomaže u identifikaciji tačne vrste ili tipa papagaja prikazanog na slici. Ovim pomažemo robotima da relevantne slike povežu sa tekstualnim delom. Sasvim je sigurno da će se XY slika “pastel malog aleksandra koji jede bar klas”, ukoliko je dobro optimizujete i napišete alt tag, biti na prvom mestu pretraživača.

Alt tagovi čine stranice pristupačnijima

Milioni ljudi širom sveta su slabovidi, a mnogi od njih koriste čitače ekrana da bi konzumirali onlajn sadržaj. Čitači ekrana funkcionišu tako što pretvaraju sadržaj na ekranu u audio tako da korisnici mogu da pristupe informacijama o veb lokaciji bez potrebe da se oslanjaju na vizuelne naznake ili grafiku. Ovo uključuje tekst, slike, menije, dugmad i druge interaktivne komponente poput formulara.

Uz pomoć SEO alternativnog teksta ovi korisnici mogu razumeti šta se pojavljuje na njihovim ekranima čak i ako to ne vide. Važno je i za veb programere i za dizajnere da dodaju SEO alternativni tekst kao deo dizajna svoje veb stranice kako bi svi posetioci bez obzira na status invaliditeta imali potpun pristup.

I pogađate, čim su korisnici zadovoljni sadržajem koji im se plasira i zadržavaju se na stranici, Google to shvata kao dobar znak i podiže rangiranje stranice! Korisničko iskustvo čini čuda!

Korišćenje slika kao veza do druge stranice

Sidro linka, iliti anchor text, je važan koncept koji treba razumeti kada je u pitanju SEO. Odnosi se na reči na koje se može kliknuti i koje povezuju jednu veb stranicu sa drugom, a Google je koristi da bolje razume o čemu se radi na veb stranici. Ovo razumevanje pomaže botovima pretraživača da ispravno indeksiraju stranice i prikažu ih u najrelevantnijim rezultatima pretrage.

Kada birate sidreni tekst, želite da tačno odražava sadržaj stranice na koju povezujete kao i da bude relevantan temi o kojoj je reč. Takođe želite da bude opisna i bogata ključnim rečima, jer će vam to pomoći da poboljšate rangiranje za te ključne reči. Pored toga, korišćenje različitih varijacija sidrenih tekstova može pomoći da vaš profil povratne veze izgleda prirodnije i raznovrsnije; zato nemojte samo da koristite istu tačnu frazu svaki put. Pažljivo odaberite tekst sidra koji ima smisla za svaku vezu koju kreirate – na ovaj način možete maksimizirati svoje SEO napore uz minimalan napor!

Isto važi i za slike koje koristimo kao sidreni link. Iz tog razloga je važno ispravno popuniti alt tekst slike koji vodi ka drugoj stranici – da bi Google razumeo zašto baš ta slika ima veze sa sadržajem koji je na stranici A, i kakve veze ima sa stranicom B na koji vodi.

Alt tekstom do rangiranja na pretragama za slike

Google Images je drugi najveći pretraživač na svetu, odmah nakon tekstualne pretrage na istom, odgovoran za više od 20 odsto svih onlajn pretraga. Ovo ga stavlja daleko ispred popularnih platformi kao što su Bing, Yahoo, Pinterest i drugi. Takođe brzo postaje suštinski deo svake uspešne SEO strategije. Sa milijardama slika koje se svakodnevno otpremaju na veb, Google slike su postale izvor za sve koji žele da pronađu relevantan sadržaj ili sprovedu istraživanje brzo i efikasno.

Posebno za firme, razumevanje kako Google slike funkcioniše i šta ga čini tako moćnim može biti velika prednost u postizanju željenog rangiranja. Razumevanje gde se vaše slike pojavljuju u rezultatima pretrage slika i njihovo optimizovanje u skladu sa tim može pomoći u povećanju vidljivosti na platformi, kao i poboljšanju ukupnog organskog saobraćaja na vašoj veb lokaciji. Da, sve se svodi na krajnje rangiranje sajta. Pored toga, optimizacija za Google pretragu slika će vam omogućiti da dosegnete više potencijalnih klijenata koji traže vizuelni sadržaj u vezi sa vašim proizvodima ili uslugama.

Naravno, neće svakoj niši toliko pomoći da se optimizuje vizuelni sadržaj. Stranicama koje se bave, npr. hortikulturom, hranom, turistikom ili čak gore pomenutim papagajima će biti od ogromnog značaja. Dok će stranicama koje se više bave informacijama to manje značiti.

Saveti kako da pišete svoje alt tagove

Kada je u pitanju SEO, mantra „manje je više“ zvuči istinito skoro u svim aspektima. Ovo je posebno slučaj kada su u pitanju alt oznake, koje se koriste za povećanje pristupačnosti i vidljivosti slika u pretraživaču. Iako alt tagovi mogu biti odlični za SEO, trebalo bi da budu kratke, ali da prodru u srž slike za maksimalnu efikasnost.

  • Da biste maksimalno iskoristili svoje napore za alt tag, stručnjaci preporučuju da budu kratki – ne duži od 125 znakova.

Alt oznake uvek treba da budu opisne, ali sažete; trebalo bi da imaju za cilj da ukratko objasne šta slika sadrži uz izbegavanje nepotrebnih ključnih reči ili fraza. Važno je fokusirati se i na pružanje tačnih opisa; netačne ili nebitne reči mogu ne samo da zbune pretraživače, već mogu da dovedu i do problema sa pristupačnošću ako neko ko koristi čitač ekrana naiđe na njih.

  • Važno je izbegavati opšte fraze kao što su „slika“ ili „sli kada koristite alternativni tekst jer to ne daje dovoljno informacija o samoj slici.

Umesto toga, koristite opisne reči koje tačno odražavaju ono što slika prikazuje. Na primer, umesto da jednostavno kažete “slika žene sa ružama”, možete koristiti “žena u žutoj haljini koja drži buket ruža”. Ovo će pomoći pretraživačima da razumeju kakav se sadržaj predstavlja na stranici.

  • Korišćenje fraza bogatih ključnim rečima prilikom kreiranja vaših alt tagova je suštinski deo osiguravanja da su vaše slike pravilno optimizovane za rangiranje na pretraživačima.

Trebalo bi da se usredsredite na uključivanje specifičnih ključnih reči u vezi sa temom slike, jer će to pomoći da se privuče više pažnje korisnika i pretraživača. Međutim, uverite se da ne uključujete previše ključnih reči unutar svake oznake, tj. da ne pretrpavate ključnim rečima alt, jer to može da izazove kaznu od strane određenih pretraživača.

  • Svaka slika na stranici treba da ima jedinstvenu alt oznaku koja tačno opisuje sadržaj slike.

Korišćenje istog alt tag-a za svaku sliku na stranici može dovesti do smanjenja rangiranja na pretraživačima, kao i do lošeg korisničkog iskustva.

  • Kada je u pitanju SEO, korišćenje crtica za razdvajanje reči može napraviti veliku razliku i za pretraživače i za korisnike. Na primer, kada pišete alt tagove za slike, korišćenje crtica između ključnih reči čini tekst lakšim za čitanje i ljudima i robotima. Ovo je posebno važno jer se alt oznake koriste za pružanje dodatnih tekstualnih informacija o slici – nešto što nije lako uraditi bez razdvajanja reči na pojedinačne komponente.

Crtice takođe pomažu u jasnoći kada se konstruišu dugačke fraze ili rečenice. Ovo pomaže pretraživačima da bolje shvate o čemu je vaš sadržaj, jer su u stanju da bolje razlikuju različite koncepte ako su razdvojeni crticom. Pored toga, omogućava čitaocima vaše veb lokacije ili posta da brže identifikuju strukturu teksta koji čitaju i da je brže shvate.

Primeri alt tagova

Kada istražujete alt tekstove na netu, naići ćete na mnoštvo primera sa vizuelnim primerima. Mi ćemo krenuti suprotnim putem. Zašto? Jer ćete u glavi bolje stvoriti sliku na osnovu opisa, ako je ne vidite.

Uzmimo za primer papagaje koje smo već spominjali. Razmislite kako biste napisali alt tekst za sliku velikog sivog afričkog papagaja koji u prirodi sedi na ramenu čoveka? Napisali biste je od prilike kao što je i navedeno, verovatno. No, veoma je važno uzeti u obzir da li želite da se rangirate sa ključnu reč “veliki sivi afrički papagaj” ili za reč “žako papagaj”.

Takođe morate uzeti u obzir i koja je niša stranice koju želite rangirati. Da li optimizaciju radite za neku prirodnjačku stranicu ili za uzgajivača papagaja?

Ukoliko pišete za prirodnjačku, čisto informativnu stranicu ovo bi bili primeri:

Loš primer: “papagaj”

Dobar primer: “veliki sivi afrički papagaj”

Bolji primer: “Veliki sivi afrički papagaj u prirodi”

Najbolji primer: “Veliki sivi afrički papagaj u prirodi sedi na ramenu čoveka”

Ukoliko pišete za odgajivača, to bi izgledalo ovako:

Loš primer: “žako”

Dobar primer: “papagaj žako”

Bolji primer: “Pripitomljen žako na ramenu”

Najbolji primer: “Ručno hranjen, dresiran žako na ramenu uzgajivača u prirodi”

Zašto? Jer je uzgajivačima, koji se bave ručnim hranjenjem, bitno da se zna da umeju da ih dresiraju i naviknu na bliskost čoveka. Onaj ko kupuje toliko skupu pticu će ovim putem, kada bude pretraživao, naići na prvu sliku koja će ih odvesti dalje na njihovu stranicu. Veoma jednostavno.

Zaključak

Za kraj smo ostavili jedan savet koji se čuva kao da sa sobom nosi i tajnu univerzuma. Ukoliko ste uspeli da dođete do kraja teksta, zaslužili ste da ovu tajnu podelimo sa Vama. Naime, skoro nijedan tekst neće pisati o tome u kom formatu treba da se nalazi alt tag. Većinom svi daju premere, kao što smo ih mi gore naveli. Ono što ne kažu, jeste da bi alt opisi trebali biti u formi rečenice. Šta to znači? Vrlo jednostavno, alt tekst počnete sa velikim slovom i završite sa tačkom. Ovo pruža lako razumevanje informacija kako robotima, tako i onima sa oštećenjem vida.

Došli smo do samog kraja! Ukoliko smo Vas uverili da znamo svoj posao, budite slobodni da nas kontaktirate. Naš tim vam stoji na raspolaganju!

Edit Garić

Možda će vas i ovo zanimati

džš

LavaNet

Započnimo projekat

LAVA NET

LavaNet