Lava NET

Održavanje

Sve što se koristi se vremenom pohaba, pokvari, rasklima, raštima, nagne na jednu stranu, počne da propada. Tako je i sa sajtova, a možda još i gore. Sajt je kao neka fabrička mašina, koji umesto u hali, 24 sata radi na otvorenom dok po njoj padaju isključivo kisele kiše. U slučaju sajta bi ovo poređenje značilo sledeće: radi bez prestanka, a bez prestanka ga napadaju sa svih strana. Pre svega hoće da ga zaraze raznim virusima, potom se tehnologija toliko brzo menja da sajt, ako se ne ažurira, vrlo brzo postaje muzejski primerak.

Zbog svega toga sajtu je neophodno neprestano održavanje.

Šta sve podrazumeva održavanje?

Održavanje podrazumeva da mi brinemo o vašem sajtu i da vodimo računa da sve radi kako treba.

Zaštita sajtova

Na prvom mestu reč je o bezbednosti. Glavna briga je da u sistem ne upadne virus. Kao što na jesen brinemo da nas ne napadnu virusi, jer ćemo se razboleti, tako i stalno moramo voditi računa da u naš sistem ne uđu internet virusi. Ako se to dogodi šteta može biti velika. Može se dogoditi da sajt više ne može da se popravi i oslobodi virusa, već se mora obrisati.

Relativno često nam stižu zahtevi da vratimo u život zaražene sajtovi. Nekada uspemo, a nekada ih je nemoguće popraviti, jer je učinjena šteta bila prevelika. Poruka je jasna, sajtovi se moraju redovno održavati kako ih ne bi “pojeli” virusi.

Kao i kod doktora, ako su virusi preuzeli kontrolu, od lečenja nema ništa. Mi možemo pokušati da ga spasimo, i najverovatnije ćemo uspeti ako ste nas, ovde opet sledi analogija s medicinom, na vreme kontaktirali. Čim vidite da nešto nije u redu pozovite majstore za sajtove. Kao što zovete vodoinstalatera kada u kući procuri neka česma, ili električara kada ne radi leva ringla ili mehaničara kada auto neće da upali, tako treba da zovete nekog ko će vam popraviti sajt kad ovaj počne da „kašljuca“.

Kada uspemo da popravimo sajt, moramo preduzeti sve mere da do toga ponovo ne dođe, jer virusi nikad ne spavaju. Tačnije, nikad ne spavaju algoritmi koji kidišu na sve sajtove sveta. Iza njih stoje hakeri koji hoće nešto da ukradu ili bar da testiraju manje sisteme kako bi prešli na veće.

Taj rat traje bez prekida, a mi moramo da pripremimo sajt kako bi se najefikasnije branio.

Zaštita od korisnika i zaštita korisnika

Druga vrsta problema koja zahteva održavanje su korisnici. Posebno korisnici koji stalno nešto rade na sajtu. Recimo, koji naručuju proizvode na šopu i to rade stalno. Takvi sajtovi, čak i kada su sve bezbednosne sprave podešene, moraju da se popravljaju i to pre nego što se tako pokvare da to postane vidljivo korisnicima. Drugim rečima, moramo misliti unapred jer kupci žele svoju robu što pre. Nema čekanja.

Što je više aktivnih korisnika (onih koji kupuju, pišu komentare na sajtu, pišu pisma, šalju fotografije), ne samo onih koji pregledaju sajtove i web radnje, to je veća pažnja potrebna.

Održavanje mejlova

Slaba tačka sistema su često mejlovi. A kada nekome ne radi ovaj vid poslovne komunikacije, svi smo u problemu. Zato je bitno da se mejlovi održavaju, kao i da uvek imate nekoga ko je odgovoran za rad ovog sistema.

S druge strane, od vlasnika poslovnog mejla se očekuje da (sa poslovnog mejla) ne naručuje biljne meleme za kolena i razne druge sadržaje koji se ne tiču njegovog biznisa. Jer tako, često, dolaze virusi i druge virtualne nepodopštine.
Npr. ako imate sajt sa url-om lavanet.rs i poslovni mejl office@lavanet.rs, taj mejl nemojte koristiti u lične svrhe već samo poslovne.

Održavanje mejla podrazumeva i brisanje starih mejlova, velikih a nepotrebnih fajlova i svega onoga što nije potrebno za posao.

Ako sami vodite računa o mejlovima i neko se njima uz to još i bavi (tehničko lice), male su šanse da se dogodi nešto što niko ne voli – da mu mejlovi ne rade.

Šta još spada u održavanje?

U održavanje spadaju – majstorskom terminologijom rečeno – i sitne popravke. U slučaju da je nestala slika, da se ne učitava sadržaj ili je tekst zastareo pa ga treba promeniti. Sve to bi bilo održavanje.
Takođe, održavanje uključuje promene broja telefona, fizičke adrese, kao i lokacije na mapi, zatim, promene glavnih poruka u skladu s promenama (dodavanje godina rada ili godina iskustva). Dakle, sve one promene koje se moraju obaviti da bi sajt bio aktuelan. O detaljima vodi računa vlasnik sajta, mi sve menjamo po zahtevu.

Održavanje sajtova je zapravo nevidljiv posao, sve dok ne dođe do problema. Za razliku od izrade sajta, optimizacije, oglasa i ostalih usluga, ovaj deo posla nije u fokusu ljudima koji upravo plaćaju održavanje. Zato nas često pitaju šta to plaćaju, kada ne vide šta se tu zapravo dešava.

Posao je zapravo tih, iza paravana. Uglavnom je reč o podešavanju i praćenju sistema koji drže sve pod kontrolom, a potom i eventualnih popravki.

Ekipa iz održavanja stupa na scenu kada se već desio kvar i kada su svi besni. Tako ih niko nije video, recimo, godinu dana, i onda kada ih vidi zapravo ne želi da ih gleda. Jer mu ili ne radi sajt ili ne prima mejlove, a baš danas treba da stigne jedan za posao od milion evra.

Zato vas molimo da ne osuđujete nas koji radimo održavanje vaših internet sistema. Da nije nas ništa ne bi radilo, a kada se pokvari mi smo tu da popravimo. Verujte, da nije ljudi koji rade na održavanju, na netu bi vladao pravi haos. Ne bi se znalo ko pije, a ko plaća. Ovako postoji bar neki red, iako mnogi pokušavaju da ga sruše. Mi iz održavanja smo tu da branimo sajtove i mejlove. Kao i u svakom poslu, nekada ne uspemo da zaustavimo zlonamerne ljude za tastaturom, takozvane hakere. Ali i u tom slučaju uspevamo da što brže saniramo štetu.

Možda će vam se svideti

Istražite slične teme na našem blogu. Imamo riznicu postova koji će vam pomoći da razumete svet sajtova i internet marketinga.

Koliko se dnevno sadržaja proizvede

Koliko se dnevno sadržaja proizvede

Nije cilj sumanuto stvarati sadržaj, to se već dešava u „količinama“ koje polako prevazilaze naše perceptivne mogućnosti. Poenta je u tome kako napraviti nešto autentično, ako ne i umetnički.

džš

LavaNet

Započnimo projekat

LAVA NET

LavaNet