SADRŽAJ:
- Započnite sa istraživanjem
- Kreativne strategije
- Simboli, metafore i intuicija
- Dizajnirate logo korišćenjem paterna/šablona/obrazaca iz prirode
- Kako obrasci u prirodi funkcionišu
- Obrasci pokreta: grananje i vijuganje
- Obrasci nastali slaganjem i pakovanjem: šestougao i drugi oblici za teselaciju (popločavanje ravni postavljanjem geometrijskih oblika u ravni, bez preklapanja i praznina)
- Obrasci/paterni povezivanja i regeneracije/obnavljanja: heliks i spirala
- Uticaj geometrije na izradu logoa
- “Stock” logo
- Zaključak
Započnite sa istraživanjem
Svako projektovanje, kao i izrada novog logoa, treba da započne istraživanjem dizajnerskih rešenja konkurencije vašeg klijenta. Istraživanje je neophodan prvi korak.
Postoje dve faze istraživanja.
Prvo, trebalo bi da pronađete što više (15-20) logotipa drugih konkurentnih kompanija širom sveta. Ovo je vaše prvo istraživanje (istraživanje tržišta u istoj oblasti poslovanja naručioca logoa).
U drugoj fazi, ukoliko klijent traži da se u logou nađe određena slika/simbol, ponovo istražujete širom sveta ne bi li našli što više primera logoa sa ovim simbolom. Time ćete izbeći plagijarizam. Jer koliko god da vam se vaša ideja čini originalnom, vrlo je moguće da je negde, na drugom kraju planete, nekom dizajneru ista stvar pala na pamet.
Nakon istraživanja pravite najmanje 2 predloga logoa (najviše 5, mada to je već individualna stvar svakog dizajnera), na načine navedene u nastavku teksta.
Kreativne strategije
Logo možete dizajnirati služeći se ovim osnovnim kreativnim strategijama:
- dizajnirajte logo korišćenjem simbola, metafora i intuicije
- uronite u šablone (paterne) iz prirode (npr. otisak ruke, krivudava reka koja preseca dolinu)
- poigrajte se sa pet univerzalnih oblika (krug, krst/linije koje se seku, trougao, kvadrat, spirala)
Takođe, logo možete napraviti i ako
- kupite i modifikujete “stock” logo (neophodno je da znate osnove korišćenja programa kao što su Adobe Photoshop i Illustrator ili neki drugi sličan softver)
- napravite logo na nekom od sajtova za generisanje logoa (samo treba da guglate Free Logo Generator i pogledate nekoliko Youtube video uputstava za korišćenje izabranog logo generatora)
Simboli, metafore i intuicija
Simboli i metafore pomažu da se uspostavi odnos između klijenta i logoa, logoa i publike. I ako je logo u suštini simboličan, brend će se očuvati čak i kada se vremenom izvrše revizije logotipa (izmene se boje, fontovi i sl.). Ovo je jedna od odlika dobrog logoa. On je intuitivan i lako pamtljiv jer koristi simbole. Aktuelan je/prati stilove i trendove i u isto vreme je bezvremenski/promena trenda ga neće doticati (biće uvek prepoznatljiv, čak i ako se dizajn modifikuje zbog usklađivanja sa trendovima).
Primer odlične upotrebe simbola ljubavi (koji je univerzalan, prepoznatljiv u svakom kutku planete Zemlje) jeste slogan – logo grada Njujorka: I LOVE NY

Foto: commons.wikimedia.org Autor logoa Milton Glaser.
Proces dizajniranja logoa može biti vrlo zahtevan i težak, ali dešava se i da bude lak. To su trenuci kada nam intuicija pokaže pravo rešenje. Intuitivno, jer ste osetili “da baš tako treba”, u logo ste ugradili određeni univerzalni simbol, izabrali font i boje. Iako će uvek biti onih koji odbacuju ono što se ne može kvantifikovati, mnogi veliki mislioci intuiciji odaju zasluženo priznanje, uključujući Alberta Ajnštajna, Karla Junga i Stiva Džobsa.
Povezivanjem osećanja i intelekta u dizajniranju logoa, stvara se neposredna i intuitivna veza. Pažnja publike će se duže zadržati na ovakvom logou. Biće zapamćen.
Dizajnirate logo korišćenjem paterna/šablona/obrazaca iz prirode
Glavna osobina šablona/paterna/obrasca je ponavljanje što omogućava pričanje priče.
Dizajneri koriste obrasce zasnovane na prirodi jer su pouzdani/izvesni (kao što su izvesne periodične migracije gnuova u afričkim savanama – ponavljaće se svake godine u određeno godišnje doba).
Prirodni obrasci (koji su stvorili univerzum) izvršavaju tri osnovna zadatka: pomeraju, skladište i povezuju energiju.
Dizajn inspirisan prirodom i njenim obrascima stvara jače veze između logoa i publike jer je logo povezan sa šablonom koji sva ljudska bića inherentno poznaju.
Kako obrasci u prirodi funkcionišu
Svest o tome kako obrasci u prirodi funcionišu pomaže dizajneru da izabere one vizuelne elemente koji su lako razumljivi, univerzalni ali i opisuju jedinstvene kvalitete klijenta (naručioca logoa).
Obrasci pokreta: grananje i vijuganje
Pokret/kretanje je osnovni princip života. Obrasci pokreta premeštaju energiju s jednog na drugo mesto i javljaju se na različitim mestima, u različitim uslovima. Reka koja krivuda dolinom je primer pomeranja energije. Obrazac grananja prenosi energiju kroz biljku, od korena do vrha stabla.
Svrha granjanja i vijuganja se vidi u njihovoj formi: polazna tačka je linijom povezana sa odredištem. Vodeni putevi krivudaju i granaju se dok prolaze po tlu ne bi li obezbedili hranu i vodu biljkama i životinjama. Sunčeva svetlost se pretvara u energiju, u listovima biljaka, i potom se ta energija prenosi kroz celu biljku njenim granama sve do korena.
Grananje ima zadatak da brzo prenese energiju s jednog na drugo mesto, dok meandri distribuišu energiju u vijugama, ravnomerno, polako do krajnjeg odredišta i sa većom pokrivenošću.

Obrasci nastali slaganjem i pakovanjem: šestougao i drugi oblici za teselaciju (popločavanje ravni postavljanjem geometrijskih oblika u ravni, bez preklapanja i praznina)
Obrazac slaganja i pakovanja ostvaruje dva osnovna cilja u prirodi: skladišti i stabilizuje energiju za kasniju upotrebu.
Heksagonalni patern/šablon nastaje kada su objekti kompresovani pomoću toplote, gravitacije ili pritiska. Ovaj obrazac savršenog uklapanja, nazvan teselacija, nema ni suvišna preklapanja ni praznina, kao delovi puzli. Zbog savršenog uklapanja, ovo je najefikasniji i najstabilniji način skladištenja energije. Samo dva druga oblika mogu postići periodičnu, ili pravilnu, teselaciju: četvorostrana i trouglasta tela.
Teselacije se mogu naći svuda: struktura košnice, različite šare na zmijskoj koži ili koži guštera, popločani trgovi, mozaici, šare i ornamenti u umetnosti…
Kada govorimo o logoima, obrasci slaganja i pakovanja oblika kao što su šestougao, trougao, pravougaonik i kvadrat savršeno odgovaraju preduzećima koja treba da prenesu klijentima poruku bezbednosti, pouzdanosti, preciznosti i sigurnog čuvanja/skladištenja. Tu spadaju banke, finansijske institucije kao i građevinska preduzeća.
Uticaj geometrije na izradu logoa
Pet univerzalnih oblika
Svega nekoliko jednostavnih geometrijskih oblika se koristi u umetnosti svih kultura od nastanka čoveka, a to su krug, linije koje se seku, trougao, kvadrat i spirala (zovemo ih i pet univerzalnih oblika).
Njihova jednostavnost omogućava da se povećavaju, bez gubitka na kvalitetu, do ogromnih veličina i da budu kamen temeljac prirode i svih stvari koje je čovek napravio.
Svaka drevna kultura koja je ostavila tragove znanja u svojoj umetnosti je znala/naslućivala da su ovih pet geometrijskih oblika osnov geometrije univerzuma. Možemo si pripisati mnoge stvari, ali ljudi nisu izmislili geometrijske oblike. Mi smo ih otkrili posmatranjem prirode.
Razumevanje pet univerzalnih oblika i njihovih funkcija nas je naučilo da beležimo vreme i opišemo prostor na razne načine razvojem matematike, tehnologije, jezika i civilizacije koja se stalno razvija.
Galileo Galilej je rekao: “Univerzum se ne može pročitati dok ne naučimo jezik na kome je napisan. Taj jezik je matematika, a slova su trouglovi, krugovi i druge geometrijske figure, bez kojih ljudi ne mogu da razumeju ni jednu reč.”
Kako da postignete mnogo sa malo geometrije
Svrha logotipa je da se poveže s publikom na najjednostavniji i najsveobuhvatniji mogući način. Univerzalni geometrijski oblici najneposrednije simbolizuju fundamentalne osobine i kvalitete kompanije/organizacije.
I kao što geometrija otkriva osnovne istine o univerzumu i kako univerzum funkcioniše, razumevanje kako funkcioniše pet univerzalnih oblika može doprineti stvaranju logoa koji će upotrebom određenog oblika pojačati poruku koju prenosi publici.
Krug
Krug je arhetipski oblik, majka svih oblika. U prirodi možete videti da život započinje u jednoćelijskom jajetu ili semenki. Krug je kontejner koji štiti, podržava i stvara život. Krug može biti mali kao jedna ćelija ili ogroman, veličine planete Zemlje – ova osobina povećavanja bez gubitka na kvalitetu podržava nastanak/razvoj ogromnog broja različitih vrsta i oblika života.
Krug u logou simboliše mnogo pojedinaca ili delova koji čine celinu. Zato je vrlo efektivan u logoima raznih grupa i udruženja, kolektiva, neprofitnih organizacija, svetskih oranizacija i vladinih agencija.
Linija
Drugi geometrijski oblik je linija, jednodimezionalni prostor nastao spajanjem dve tačke.
Elementi u logoima koji se presecaju pod uglom od devedeset stepeni simbolizuju suprotnosti koje sarađuju, pa takav logo može da reprezentuje i udruživanje ili kooperaciju dve glavne, ali različite kompanije.
Bolnice, Hitna pomoć, druge zdravstvene ustanove i Crveni krst u logoima koriste dve linije koje se seku pod pravim uglom (krst) – simbolički ove ustanove se nalaze na raskrsnici života (rađanje) i smrti (dve najveće suprotnosti u univerzumu).
Trougao
Geometrijski oblik trougao, ili dvodimenzionalni prostor je veoma stabilan kada se postavi na osnovu, vrhom usmerenim ka gore ili kada se kombinuje sa svojom kopijom okrenutom naopačke zbog čega se često koristi kao oslonac u građevinarstvu, npr. može se videte u kupolama, kod mostova, vrata sa lukom.
Kao oblik, struktura trougla iz čvrste osnove prelazi u jednu tačku. Posmatrano filozofski, ova struktura ima temelj/oslonac ovde i sada, ali je istovremeno zagledana u daljinu, budućnost, u nepoznato.
Strela ima oblik trougla i jasno je zašto – da bi nam pogled usmerila od jedne stvari ka nečemu drugom. Zbog ovih osobina, trougao često simbolizuje inspiraciju ili težnju.
Primer za odličnu upotrebu trougla i trouglastih strelica je simbol za reciklažu:

Trougao je metafora za rođenje, život i smrt, ili početak, sredinu i kraj.
Integrisan u logo, trougao može simbolizovati “gledanje u daljinu/budućnost”, inspiraciju, značajnu promenu/transformaciju ili pokret/transport. Mnogi proizvođači automobila koriste trougao ili tri elementa za predstavljanje svog proizvoda.
Četvorostrane figure u tri dimenzije
Dodavanjem četvrte tačke za dubinu nastaje tetraedar ili piramida, stabilan 3D oblik. Kada pogledate četvorostrani oblik on vas asocira na stabilnost.
Iako nije toliko čest u prirodi, četvorostrani oblici su temelji struktura koje prave ljudi, kao što su zgrade, materijali za izgradnju (cigle, blokovi, pločice), prozori, monitori itd.
Banke, advokati, osiguravajuća i računovodstvena društva i građevinske kompanije obično koriste ove oblike kako bi se predstavili kao stabilne institucije i graditelji stabilnih i čvrstih građevina.
Petokraka zvezda i njena sestra spirala
Pet tačaka su osnov petougla i petokrake zvezde.

Vitruvijev čovek, Leonardo da Vinči
A zvezde povezujemo sa izvrsnošću. Zvezde predstavljaju najbolje od najboljih. Hotel s pet zvedica, restoran pet zvezdica, zvezde na vojničkoj uniformi itd. U logou čuvene i svetski poznate kompanije Converse imate zvezdu kao dizajnerski element koji aludira na to da je Converse najbolja na svetu.
Zvezda se može koristiti kao obrazac za stvaranje spirale, jednog od univerzalnih oblika. Sposobnost ovog oblika da se rotira dosledno i beskonačno, simbolizuje regeneraciju. Spiralom vizuelno prikazujemo cikličnost vremena.

“Stock” logo
Na internetu možete naći bukvalno sve. Tako je i sa sajtovima koji prodaju stock slike i vektorske radove. Samo ukucate u Google npr. free logos for banks.
Naći ćete u rezultatima neke od sledećih sajtova:
Kada izaberete logo koji vam najviše odgovara, korišćenjem programa kao što su Adobe Photoshop i Illustrator izvršićete neophodne izmene: promenićete boje logoa kako bi ih uskladili sa svojim brendom, ako u logou postoji i naziv kompanije, onda i to treba promeniti.
Ukoliko je vaše znanje programa za obrađivanje/modifikovanje vektora veće, veće su i mogućnosti za izmenu i prilagođavanje “stock” logoa.
Zaključak
Iz našeg iskustva zaključujemo da je na prvom mestu najvažnije da imate talenat za dizajn, “oko za boje”, smisla za lepo (iako kažu da je lepota u oku posmatrača). A onda na to nadograđujete znanje i tehničke veštine. Stičete iskustvo. To je osnov za dobar dizajn generalno, ne samo za pravljenje logoa.
Nikolina Mihaljević