SEO je proces optimizacije veb stranice za Google pretragu sa ciljem da se pridobije što veći nivo veb saobraćaja i poboljša vidljivost sajta. SEO istorija datira još od ranih dana interneta, kada su vebmasteri počeli da shvataju da mogu da poboljšaju svoje rangiranje u pretraživačima dodavanjem određenih ključnih reči na svoju veb lokaciju.
Vremenom je SEO evoluirao u kompleksno polje koje se stalno menja, jer Google nastavlja da ažurira svoj algoritam kako bi bolje razumeo i služio svojim korisnicima. Međutim, u svojoj srži, SEO ostaje fokusiran na pomoć firmama da „zarade“ veću vidljivost i saobraćaj na Google pretragama.
Postoji mnogo faktora koji utiču na uspešnu SEO strategiju, ali neki od najvažnijih uključuju istraživanje ključnih reči, optimizaciju na stranici, izgradnju linkova i marketing sadržaja.
Sadržaj:
- Gde je sve počelo
- Kako se SEO promenio tokom vremena
- Najbitniji trenuci u istoriji SEO-a
- Dr Vanevar Buš – 1945
- Tim Berners-Li – 1989
- Erik Vard – 1994 do dana današnjeg
- Lansiranje Gugla – 1998
- Google Florida algoritam – 2003
- Google rel=”nofollow”, Jagger and Big Daddy algoritmi – 2005
- Google Suggestion box – 2008
- Google Panda algoritam – 2011
- Google Penguin algoritam – 2012
- Inbound marketing – 2013
- Google Rank Brain – 2015
- Google BERT algoritam – 2019
- Zaključak
Gde je sve počelo
Ovaj projekat, za razliku od mnogih koje znamo, nije pokrenut iz nečije garaže, niti iz studentskog doma. Sve je počelo kasnih 1990-ih kada su vebmasteri počeli da shvataju potencijal da se njihov sajt pojavljuje na višem mestu na stranicama rezultata pretraživača (SERP). To je dovelo do stvaranja različitih tehnika, kao što su pretrpavanje ključnim rečima i farme linkova, koje su korišćene za veštačko naduvavanje rangiranja sajta.
Ove metode su brzo zloupotrebljene i postale su neefikasne, ali su postavile temelje za ono što će postati moderan SEO. Pre nego što se pojavio Google, glavni pretraživači su bili Yahoo! i AltaVista. Kada su Google osnovali 1998. godine Lari Pejdž i Sergej Brin na Univerzitetu Stanford, prvobitno je zamišljen kao istraživački projekat. Tek kada je Google “pustio svog prvog pauka” (web crawler), tj. pauka kojeg su napravili, kompanija je počela da raste. Zapravo, tada se njihov projekat zvao “Backrub” (bukvalno prevedeno: trljanje leđa).
Google-ov pristup pretrazi bio je revolucionaran. Osnivači nisu bazirali svoje algoritme za rangiranje na popularnosti ili rangiranju stranica, već na relevantnosti i kvalitetu sadržaja. Bio je to potpuno nov način rangiranja veb lokacija. Međutim, Guglova vizija organizovanja svetskih informacija nije uvek naišla na pohvale. Mnogo ljudi je bilo uznemireno zbog pada rangiranja njihovih veb lokacija, a neki su čak zapretili sudskom tužbom protiv Gugla zbog manipulisanja rezultatima pretrage.
Kako se SEO promenio tokom vremena
Već skoro dve decenije, SEO je suštinski deo svake digitalne marketinške strategije. I dok su se tehnike i najbolje prakse drastično promenile tokom vremena, osnovni principi ostaju isti.
U ranim danima SEO-a, pretrpavanje stranica ključnim rečima je bilo u modi. Ova tehnika je uključivala ubacivanje što više ključnih reči u vaš veb sadržaj kako bi se vaša veb lokacija bolje rangirala na pretraživačima. Ali ova taktika je brzo postala zloupotrebljena od strane onih koji su se bavili Black Hat SEO-om i dovela je do pogoršanja rezultata pretrage za sve. Kako su pretraživači postali sofisticiraniji, drugi faktori kao što su struktura sajta, sadržaj i korisničko iskustvo postali su važni faktori rangiranja.
Google-ov algoritam je značajno evoluirao od tih ranih dana, postajući mnogo sofisticiraniji i efikasniji u uklanjanju sadržaja niskog kvaliteta i sajtova koji pokušavaju da prevare svoj put ka vrhu.
Istorija SEO-a datira još od ranih dana interneta kada su pretraživači prvi put razvijeni. Od tada, SEO je evoluirao da postane sastavni deo svake marketinške strategije na mreži. U svom najjednostavnijem obliku, SEO je proces optimizacije veb stranice za Google pretragu sa ciljem da se zaradi veći nivo veb saobraćaja i poboljša vidljivost sajta. Međutim, SEO je mnogo složeniji od obične optimizacije za Google.
Danas je SEO mnogo više od samo ključnih reči i povratnih veza. Radi se o stvaranju dobro zaokruženog prisustva na mreži koje korisnicima pruža validne informacije, dobro korisničko iskustvo i koje se dobro kotira u rezultatima pretraživača.
Zapravo, to je umetnost razvoja sveobuhvatne strategije koja uzima u obzir algoritme glavnih pretraživača koji se stalno menjaju, potrebu za svežim i relevantnim sadržajem i važnost društvenih medija i drugih onlajn platformi. Saznajte zašto Google stalno menja pravila.
Više nije dovoljno samo da optimizujete svoju veb lokaciju za Google. Morate razmišljati o tome kako da se dopadnete i kako da doprete do svoje ciljne publike preko više kanala. Tek tada se možete nadati da ćete postići trajni uspeh sa svojim SEO naporima.
Najbitniji trenuci u istoriji SEO-a
Kao što je gore već spomenuto, u ranim danima SEO-a, fokus je bio na kreiranju sadržaja bogatog ključnim rečima i izgradnji popularnosti veza. Ovaj pristup se pokazao uspešnim u kratkom roku, ali nije prošlo mnogo pre nego što su pretraživači počeli da prevazilaze ove tehnike.
Krajem 1990-ih i početkom 2000-ih, Google se pojavio kao dominantan pretraživač, a njegovi algoritmi su postajali sve sofisticiraniji. Google je 2003. godine pokrenuo svoj AdWords program, koji je u potpunosti promenio pejzaž oglašavanja na mreži.
Tokom protekle decenije, SEO je postao složeniji i zasigurno je ostavio upečatljiv trag u istoriji oglašavanja na internetu. Google nastavlja da razvija svoje algoritme, a nove tehnologije kao što su glasovna pretraga i veštačka inteligencija menjaju način na koji tražimo informacije na mreži. Ali jedna stvar ostaje konstantna: važnost SEO-a za firme.
Dr Vanevar Buš – 1945
Dr Vannevar Bush je bio rani pionir SEO-a i modernog interneta kakvog poznajemo – bar ga mnogi tako doživljavaju, jer je zapravo živeo mnogo pre postojanja interneta. On je odgovoran za razvoj koncepta hiperteksta, koji je osnova za to kako se danas krećemo internetom. Buš je takođe postavio temelje za savremene pretraživače svojim radom na sistemima za pronalaženje informacija. Bez njegovog doprinosa, sa sigurnošću se može reći da bi internet danas bio sasvim drugačiji.
Tim Berners-Li – 1989
Tim Berners-Lee je izumeo World Wide Web, odakle i skraćenica “www”, koji je revolucionirao komunikaciju i trgovinu. Ali mnogi ljudi ne znaju da je Berners-Li takođe igrao ključnu ulogu u razvoju SEO-a.
Kako je veb postajao sve popularniji 1990-ih, Berners-Li je prepoznao potrebu za načinom da pojedinačne stranice učini vidljivijim pretraživačima. Došao je na ideju da stranicama doda oznake, što bi pomoglo pretraživačima da ih efikasnije indeksiraju. Ova jednostavna inovacija je postavila temelje za moderne SEO tehnike.
Berners-Lijev rad je imao dubok uticaj na svet onlajn marketinga. Zahvaljujući njegovom vizionarskom razmišljanju, preduzeća i pojedinci su u mogućnosti da svojom porukom dopru do globalne publike. Istorija SEO-a bila bi veoma drugačija bez doprinosa Tima Berners-Lija.
Erik Vard – 1994 do dana današnjeg
Eric Ward, takođe poznat kao LinkMoses, smatra se jednim od pionira modernog SEO-a. Godine 1994. započeo je svoju karijeru kao samouki graditelj linkova i od tada je postao jedan od najcenjenijih autoriteta u ovoj oblasti.
Vard je zaslužan za popularizaciju mnogih sada uobičajenih SEO strategija, kao što su link bait, kupovina linkova i recipročno povezivanje. Takođe je poznat po svom radu na razvoju prirodnih metoda izgradnje linkova koji su dizajnirani da privuku veze sa visokokvalitetnih veb lokacija.
Lansiranje Gugla – 1998
Godine 1998., dva diplomirana studenta na Univerzitetu Stanford, Lari Pejdž (Larry Page) i Sergej Brin (Sergey Brin), razvili su novi način rangiranja veb stranica. Ovaj sistem se oslanjao na matematički algoritam za sortiranje veb stranica na osnovu njihove popularnosti. Što je stranica bila popularnija, to bi se bolje rangirala u rezultatima pretrage.
Google je pokrenuo svoj pretraživač u septembru 1998. i brzo je postao najpopularniji pretraživač na vebu. Godine 1999. predstavili su svetu svoj sada poznati PageRank algoritam. Ovaj algoritam je učinio Google najtačnijim i najrelevantnijim dostupnim pretraživačem, što im je pomoglo da održe svoju poziciju najboljeg pretraživača dugi niz godina.
Danas je Google i dalje najpopularniji pretraživač, koji obrađuje preko tri milijarde pretraga dnevno.
Google Florida algoritam – 2003
Godine 2003. Google je objavio ažuriranje algoritma pod nazivom Florida. Ovo je bila velika promena u načinu na koji pretraživač rangira veb stranice. Ažuriranje je dizajnirano da suzbije veb spam i taktike crnog šešira SEO-a. Algoritam Floride imao je veliki uticaj na industriju SEO-a, a mnogi vlasnici veb-sajtova videli su da im je rangiranje palo preko noći. Ažuriranje je takođe izazvalo mnogo kontroverzi, a neki su ga nazvali “smrtnom kaznom” za mala preduzeća. Međutim, Google je nastavio da podešava i poboljšava algoritam tokom godina, i on je sada suštinski deo načina na koji pretraživač radi.
Google rel=”nofollow”, Jagger and Big Daddy algoritmi – 2005
Guglov rel=”nofollov” atribut je objavljen 2005. godine i promenio je način na koji razmišljamo o izgradnji linkova. S druge strane, Jagger i Big Daddy algoritmi su takođe objavljeni 2005. godine i prouzrokovali su gubitak saobraćaja na mnogim sajtovima.
Gledajući unazad, 2005. je bila ključna godina za SEO. To je bila godina kada je Google napravio veliku promenu u načinu na koji su pregledali veze, a takođe je bila i godina kada su dva velika ažuriranja algoritama uzdrmala pretrage.
Google Suggestion box – 2008
Google Suggestion box bio je karakteristika Google pretraživača koji je davao predložene upite za pretragu dok su korisnici upisivali ključne reči za pretragu. “Kutija za predloge (prozor s predlozima)” je prvi put predstavljena 2008. godine.
Namena kutija za predloge je da pomogne korisnicima da brže i lakše pronađu prave informacije, ali i da bi pomogne Guglu da shvati na koji način korisnici koriste pretraživač. Međutim, ova funkcija je kritikovana zbog sugerisanja irelevantnih i uvredljivih rezultata. Godine 2012., Google je počeo da filtrira određene rezultate iz prozora za predloge, poput onih koji su seksualno eksplicitni ili sadrže vulgarne reči.
Uprkos kontroverzi, Google kutija za predloge ostala je popularna funkcija među mnogim korisnicima.
Google Panda algoritam – 2011
2011. je bila velika godina za Google. Panda algoritam je prvi put predstavljen u februaru te godine i imao je veliki uticaj na svet SEO-a. Panda je dizajnirana da kažnjava sajtove sa sadržajem niskog kvaliteta, i uradila je upravo to. Algoritam je izazvao mnogo komešanja u SEO zajednici, ali je na kraju učinio internet boljim mestom tako što je uklonio mnogo smeća koje je začepilo rezultate pretrage.
Panda ipak nije bila savršena. Algoritam je često bio kritikovan da je preoštar i doveo je do toga da se mnogo nevinih sajtova nađe na njegovom nišanu. Google je tokom godina napravio neka prilagođavanja Pande, ali algoritam je i danas jak.
Sve u svemu, Panda je postigla ogroman uspeh.
Google Penguin algoritam – 2012
Algoritam Google Penguin je prvi put objavljen 2012. Algoritam je dizajniran da cilja sajtove koji su kršili Google-ove smernice za vebmastere. Algoritam je posebno ciljao sajtove koji su kršili pravilo o linkovanju, pretrpavali sajtove ključnim rečima i i koristili druge crne SEO tehnike.
Penguin algoritam je imao veliki uticaj na SEO industriju. Mnogi sajtovi su izgubili rangiranje i saobraćaj kao rezultat ažuriranja algoritma. Penguin ažuriranje je takođe dovelo do povećanja značaja kvalitetnog sadržaja i linkova.
Od svog prvobitnog izdanja, Penguin algoritam je ažuriran nekoliko puta. Najnovija ispravka je objavljena u septembru 2016. Ovo ažuriranje je unelo neke značajne promene u način rada algoritma.
Inbound marketing – 2013
Inbound marketing je poslednjih godina postao sve popularniji kao način povezivanja sa kupcima i promovisanja firmi na mreži.
2013. je bila velika godina za inbound marketing, sa pojavljivanjem novih platformi i strategija koje su više nego ikada olakšale preduzećima da dođu do ciljne publike.
Google Rank Brain – 2015
Rank Brain je sistem veštačke inteligencije koji Google koristi za sortiranje rezultata pretrage. Sistem je prvi put predstavljen 2015. godine i od tada je postao sastavni deo Google-ovog algoritma za pretragu.
Rank Brain je dizajniran da razume nameru korisnika kada obavlja pretragu i da isporuči najrelevantnije rezultate za taj upit. Da bi to uradio, Rank Brain koristi različite signale, uključujući korisnikovu prethodnu istoriju pretrage, reči korišćene u upitu i sadržaj veb stranica koji se vraćaju u rezultatima.
Rank Brain stalno uči i razvija se i sada je u stanju da obrađuje složenije upite nego ikada ranije. Ovo je dovelo do značajnog poboljšanja Google-ovih rezultata pretrage i olakšalo korisnicima da pronađu ono što traže.
Google BERT algoritam – 2019
Google BERT je novi algoritam koji je objavljen u oktobru 2019. Ovaj algoritam je dizajniran da bolje razume prirodni jezik koji se koristi u pretragama. Google BERT pomaže da se poboljšaju rezultati pretrage za upite koji su više razgovorne prirode.
Ovaj algoritam je samo jedan od mnogih koje je Google objavio tokom godina, a svi imaju za cilj poboljšanje kvaliteta njihovih rezultata pretrage.
O najnovijem algoritmu smo napisali poseban blog post.
Zaključak
U zaključku, istorija SEO-a je duga i komplikovana. Počevši od ranih dana interneta, SEO je evoluirao i drastično se promenio. Međutim, jedna stvar ostaje ista: SEO je i dalje važan deo onlajn marketinga i ne treba ga zanemariti. Za preduzeća, velika i mala, ulaganje u SEO je od suštinskog značaja da ostanu konkurentni u današnjem digitalnom okruženju koje se stalno menja. Zato, ne gubite vreme i kontaktirajte nas još danas!
Edit Garić