Blog

Izrada web sajtova u 8 koraka

11. 11. 2021. | Sajtovi

Bilo da ste vlasnik manje ili veće kompanije, u današnje vreme, većina će se složiti s ovim, jeste da vam je potreban web sajt. Pre nego što se upustite u „malu“ avanturu izrade sajta, važno je da znate šta možete očekivati da će se desiti u toku tog procesa i šta se očekuje od vas kao vlasnika biznisa. Izrada web sajtova i web stranica se može okvirno predstaviti u osam koraka, posmatrano iz ugla naručioca web sajta.

Izrada web sajtova – najbitniji koraci

Kratko rečeno da bi vam neka agencija napravila sajt, vi kao vlasnik biznisa kojem je web sajt potreban, treba da prođete sledeće korake:

  1. da izaberete agenciju
  2. da se konsultujete s agencijom i sklopite ugovor s njom
  3. da definišete ciljeve
  4. da prikupite materijal
  5. da prepustite dizajn profesionalcima
  6. da ukažete na eventualne geške
  7. da obezbedite odnosno kupite domen i hosting
  8. da obezbedite održavanje web sajta

1. Izabrati agenciju

Kada odlučite da je vašem biznisu potrebna prisutnost na internetu (a istraživanja pokazuju da 60% kupaca očekuje da biznisi/kompanije budu prisutne online) odnosno da vam treba izrada web sajta prvo što treba uraditi jeste izabrati agenciju koja će vam i napraviti sajt.

Najbolja preporuka je da kada odete na sajt bilo koje agencije pogledate njihov portfolio/reference.  Ovo je naš:

Portfolio

Reference

Kliknite na svaki sajt koji su pravili da vidite kako izgledaju i ako vam se dopadne bar jedan i ako linkovi do sajtova funkcionišu to znači da pred sobom imate agenciju koja održava svoj sajt, a verujte nam kad kažemo da mnoge to ne rade. I kada se uverite da sve radi kako treba, znajte da možete imati poverenja u agenciju. Konkretno, to znači da će na vašem projektu raditi ozbiljno i odgovorno.

Takođe, neko nepisano pravilo da prepoznate dobru agenciju jeste i to da vam ne obećavaju „kule i gradove“ već su iskreni u razgovoru s vama.

2. Konsultacije s agencijom i sklapanje ugovora

Sledeći korak, pre sklapanja ugovora s agencijom, jesu konsultacije i razgovor o vašim željama. Kada se utanače detalji s kojima će obe strane biti zadovoljne i potpiše ugovor, izrada vašeg web sajta može početi.

3. Definisanje ciljeva

Da bi izrada sajta imala smisla važno je da se na početku definišu ciljevi koje želite postići predstavljanjem svog biznisa na internetu. To, naravno, zavisi od vrste biznisa kojim se bavite.

Svakako da je jasno da je krajnji cilj povećanje zarade, ali da bi se to desilo treba prvo postići „male pobede“ da bi na kraju došlo do povećanja obima posla.

Pitanje je da li želite da se samo predstavite potencijalnim klijentima ili želite da prodajete svoje proizvode na internetu, da li želite da omogućite zakazivanje sastanaka/konsultacija/pregleda online itd.

Kako bi ova tačka bila jasnija, uzećemo za primer sajt koji smo radili za Polikliniku ST Medicina iz Novog Sada.

Zbog velikog broja privatnih doktorskih praksi važno je biti predstavljen na internetu što jasnije, detaljnije, preciznije. Pružiti što više informacija kako bi vas potencijalni klijent/pacijent izabrao. I olakšati mu zakazivanje pregleda kod željenog lekara. Zato je jedan od ciljeva bio da se na sajtu tehnički omogući zakazivanje pregleda. Možete videti ovde.

Takođe je bilo vrlo važno nabrojati sve usluge sa objašnjenjima i cenama. Pogledajte ovde.

Praksa je pokazala da sve više ljudi prvo želi da dobije informacije o nekom biznisu online, pregledajući sajt, bez iscrpljujućeg i često besmislenog telefoniranja. Zato je važno da sve što bi klijentu saopštili telefonom stavite na papir i prosledite agenciji za izradu sajta koja će to uobličiti u odgovarajuću formu i postaviti na sajt.

Ako vam je cilj prodaja proizvoda onda u okviru sajta treba da se napravi i internet prodavnica. Više o tome možete pročitati u tekstu ovde.

izrada web sajtova sa LavaNetom

Napomena:

Kada ste izabrali agenciju i definisali ciljeve, važno je napomenuti da vaš deo posla još uvek nije završen. Ako želite kvalitetan i posećen sajt koji je napravljen u roku.

Prednosti izrade web sajtova:

  • bićete dostupni potencijalnim klijentima non-stop. To naravno ne znači da će vas kontaktirati u sred noći, ali će moći da saznaju za vas kad god požele
  • u 21. veku biti prisutan online donosi kredibilitet, smanjuje vam i troškove, a tržište vam se proširuje što je izvrsna prilika za rast. Takođe, mogućnost za oglašavanje postaje mnogo veća

4. Prikupljanje materijala

Da biste dobili kvalitetan sajt važno je da agenciji dostavite materijal za sajt, pre svega kvalitetan i originalan sadržaj:

  • tekstove/teze o kompaniji, o vašem biznisu (kako ste počeli npr. imate neku zanimljivu osnivačku priču)
  • ako je potrebno fotografije i to kvalitetne fotografije velike rezolucije i
  • logo

Nekvalitetan i neoriginalan sadržaj pretraživači (Google npr.) loše rangiraju i vaš sajt neće biti vidljiv potencijalnim klijentima. Više o ovome možete pročitati ovde.

Takođe ako nemate logo onda treba agenciji da kažete/date naznake kakav logo želite.

Primer za dobru saradnju između agencije i klijenta kojem smo pravili sajt je upravo pomenuta Poliklinika ST Medicina.

Za njih je bilo važno da na sajtu prikažu ordinacije/prostorije poliklinike kao i fotografije lekara. Ovo su primeri odlično urađenih fotografija: galerija i lekari.

Profesionalni fotograf je slikao prostorije poliklinike i svi lekari su fotografisani u uniformi, ispred iste pozadine što doprinosi boljem izgledu sajta a sve zajedno to ostavlja odličan utisak na klijente/pacijente i govori o ozbiljnosti i profesionalnosti kompanije/biznisa/poliklinike.

Naravno sve to agencija za izradu sajta ne bi mogla da postigne da naručioci sajta nisu bili spremni na saradnju i da ulože vreme i trud u izradu sajta.

Jer agencija koja se bavi web dizajnom i programiranjem ne može poznavati sve vrste biznisa (npr. medicinu, građevinu itd.), i zato je važno da naručilac sajta dostavi što je više moguće informacija o svom poslu.

Da nam iz Poliklinike ST Medicina nisu dostavili kvalitetan sadržaj i fotografije sajt ne bi izgledao ovako kako izgleda sada.

Verovatno bi više ličio na ovako nešto: pogledajte ovde.

Sami procenite koji sajt ostavlja dobar, profesionalan utisak na potencijalnog klijenta/pacijenta.

A to nas dovodi do vrlo važnog petog koraka.

Izrada web sajtova i web stranica za ST Medicina.

5. Prepustite dizajn profesionalcima

Koliko god da budete imali želju da se umešate u dizajn, koju boju staviti, da li pomeriti sliku onde ili ovde, da navedemo samo najbanalnije primere, oduprite se tom porivu i budite najbolji u svom poslu. Kao što svom lekaru nećete reći kako da vas pregleda i kako da čita rezultate rendgenskog snimka ili automehaničaru kako da popravi auto tako i posao dizajniranja i programiranja prepustite ljudima kojima je to profesija.

Naravno to ne znači da ne možete reći da li vam se nešto dopada ili ne i šta želite, ali kada ste izabrali agenciju jer ste videli njihov portfolio koji vam se dopao, onda bi to trebalo da znači da prepustite dizajn agenciji.

6. Ispravljanje grešaka

Kada ste dostavili sav potreban materijal agenciji za izradu sajta (tekstove, logo i fotografije) preostaje da pratite izradu i ukazujete na eventualne greške.

7. Domen (adresa ili ime sajta) i hosting (fizičko mesto-server gde se nalazi sadržaj sajta)

Da bi sajt bio vidljiv i dostupan vašim klijentima on mora biti online što znači da vam trebaju domen i hosting.

Ako nemate kupljen domen treba da ga kupite, a ako ga već imate treba da prosledite agenciji podatke za pristup tom domenu. Isto treba da se uradi i za hosting.

Detaljnije o ovome u narednim tekstovima.

8. Održavanje

Da bi nakon završetka izrade sajta sve besprekorno funkcionisalo, potrebno je redovno održavanje vašeg web mesta, kao što automobilima treba redovno servisiranje. A sajtovima je to pogotovo potrebno jer su oni kao živi organizmi, menjaju se, imaju pluginove/dodatke koje treba apdejtovati, hvataju ih virusi, napadaju ih hakeri…

Zato je ovaj poslednji korak (održavanje), koji naizgled nema veze sa izradom sajta, jer sledi nakon izrade, izuzetno važan.

A i kada ste već kupili vrhunski proizvod šteta je da ga zapustite, da ga ne čuvate i da dopustite da uloženi novac, trud i vreme propadnu, pogotovo kada vam može biti izvor zarade.

Nikolina Mihaljević

Možda će vas i ovo zanimati

Google – Stotka svedena na jedinicu

Google – Stotka svedena na jedinicu

„Da bi svako od nas povratio individualno vlasništvo nad sopstvenim umom, moramo kolektivno preuzeti vlasništvo nad kapitalom u oblaku, a ne prepuštati ga nekolicini feudalnih gospodara.“

džš

LavaNet

Započnimo projekat

LAVA NET

LavaNet