Blog

Izrada sajta – naša do sada tri najkomplikovanija sajta

29. 04. 2022. | Sajtovi, Shop

Šta vas čeka kada je sajt, koji predstavlja vaš biznis i tek treba da se napravi, kompleksan – jer naprotiv verovanju, izrada sajta može veoma da se zakomplikuje. Šta treba da radite, koja je procedura, šta da očekujete u procesu izrade sajta koji treba da predstavlja vašu kompaniju, vaš posao na najbolji mogući način.

U nastavku teksta pročitajte kako je tekla izrada tri kompleksna sajta. U pitanju su sledeći sajtovi:

  • Sajt za Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika ST Medicina iz Novog Sada.
  • Sajt za kompaniju Neofyton iz Novog Sada koja je generalni zastupnik najvećih svetskih proizvođača mašina i prateće opreme za industriju plastike (zastupnik za tržišta Srbije, Hrvatske, BiH, Makedonije, Crne Gore, Slovenije i za tržište Afrike).
  • Sajt i web šop Autoelement.rs koji online prodaje više od 100.000 karoserijskih auto delova za preko 20 marki i 400 modela automobila.

Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika ST Medicina

Iz ugla agencije koja pravi sajt, ako je posao iz oblasti koja je generalno poznata većini, takav sajt se mnogo lakše pravi. Materija je poznata tako da čak i ako klijent ne obezbedi materijal za sajt, on može da se napravi (uz napomenu da u slučaju da agencija nabavlja materijal, izrada sajta traje duže, jer treba da se uradi istraživanje).

Ali ako je u pitanju oblast koja nije od opšteg znanja, kao u slučaju ST Medicine, onda je na klijentu da obezbedi materijal. Ili ćete dobiti sajt sa lorem ipsum tekstom – a takav sajt ničemu ne služi, jer umesto teksta koji opisuje vaš biznis i govori o uslugama koje nudite neće pisati ništa od toga već će na sajtu biti tekst na latinskom, sa nasumičnim rečima koje niko ne razume.

Da smo mi morali da pišemo sve tekstove o medicinskim uslugama na sajtu ST Medicine, morali bi da platimo lekare koji bi pisali te tekstove što znači da bi cena izrade sajta dostigla visinu od više hiljada evra. Ali čak bi i u tom slučaju klijent morao da dostavi deo materijala (neke stvari agencija za izradu sajta ne može nikako da zna ukoliko joj ih klijent ne kaže); da nabroji koje sve usluge nudi, da napiše spisak lekara i pošalje njihove biografije, dostavi cenovnik i slično. To su sve informacije koje zna samo klijent za kojeg pravimo sajt.

Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika ST Medicina nudi više stotina usluga (pogledajte cenovnik), za koje je trebalo napisati opise, šta koji pregled podrazumeva, trebalo je poslati cene za svaku od tih usluga, skupiti biografije svih lekara koji rade u Zavodu. Jasno vam je da je u pitanju mnogo teksta, pregršt iskucanih word dokumenata. Sve je to neko trebao da napiše, a onda je sve to trebalo postaviti na sajt.

Takođe, sajt je dvojezičan, postoji verzija na engleskom, što znači da je trebalo obezbediti prevod na engleski. Ako ste pomislili da to može lako, uz pomoć Google prevodioca, prevarili ste se. Medicinske tekstove moraju prevoditi profesionalni prevodioci.

Ako želite da sajt izgleda svetski, da je u rangu sa najboljim sajtovima, ali pre svega da predstavi vašu firmu na najbolji način, onda treba da imate i profesionalne fotografije. Naravno da mogu da se koriste plaćene, stock fotografije, ali postoje specifičnosti, koje treba da se vide na slikama. Pacijent ST Medicine ne može na sajtu videti stock ordinaciju a onda doći na lice mesta u Zavod i shvatiti da slike na sajtu ne prikazuju realnost.

U slučaju ST Medicine imati profi fotografije je značilo da treba organizovati profesionalno fotografisanje prostorija Zavoda, ali i lekara. Ovaj poslednji deo je bio posebno komplikovan, jer su doktori zauzeti i nije bilo moguće organizovati sve, tako da fotografisanje bude obavljeno u jednom danu. Trebalo je uskladiti rasporede svakog lekara što se ispostavilo da je nemoguće. Ali na kraju je čak 95% doktora fotografisano ispred iste pozadine, u doktorskoj uniformi sa logoom Zavoda. Možda vam ovo zvuči kao cepidlačenje, ali detalji su bitni. Oni čine onu veliku razliku između odličnog, dobrog i lošeg sajta.

Još jedna stavka, koja je činila pravljenje ovog sajta komplikovanim, jesu kontakt forme sa mogućnošću zakazivanja pregleda.

Da ne bi nabrajali više, i bespotrebno dužili tekst, završićemo sa sledećim: sve što smo pomenuli pomnožite sa 121 jer toliko stranica ima sajt www.stmedicina.co.rs i shvatićete koliko je mnogo posla bilo da se on napravi i zašto spada u grupu komplikovanih sajtova.

Neofyton

Neofyton, kompanija iz Novog Sada, je generalni zastupnik najvećih svetskih proizvođača mašina i prateće opreme za industriju plastike. Zastupnik je za tržišta Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Crne Gore i Slovenije, od 2016. i za tržište Afrike.

Izrada sajta za njih je bila dugotrajna i zahtevna. Jer je ono čime se Neofyton bavi nepoznanica za nas. Tačno je da smo svi u kontaktu sa gomilom plastičnih proizvoda, svaki dan. Ali kako se ti proizvodi prave, a da ne govorim o tome kako izgledaju mašine koje odrađuju taj posao, pa to nam je definitivno bila nepoznanica.

Znači još jednom se susrećemo sa nama nedovoljno poznatom oblašću (mašine i prateća oprema za industriju plastike) i kao i kod ST Medicine sajt treba da ima mnogo stranica, što zahteva mnogo teksta i vrlo specifične fotografije (na stock marketu ne možete baš naći slike SMGL serije mlinova za reciklažu proizvoda proizvedenih brizganjem plastike italijanske kompanije TRIA).

Pošto je u pitanju velika, ozbiljna kompanija, materijal i fotografije nisu bile problem, dobili smo kataloge sa slikama i tehničkim opisima za mašine, sve što nam je trebalo imali smo.

Ali sajt je ogroman, ima 136 stranica (68 po jednom jeziku – dvojezičan, srpski i engleski). Oblasti primene ovih mašina su široke, od auto industrije do medicine i to povećava obim teksta/informacija na sajtu i utiče na njegovu komplikovanost.

Zbog toga što se kompanija bavi nama nepoznatom oblašću, mogli smo napraviti mnogo grešaka u toku izrade, ali klijent nas je vodio na svakom koraku, komunikacija između njih i nas je bila dobra pa smo svi vrlo zadovoljni krajnjim rezultatom.

Detaljnije o procesu pravljenja sajtova i web prodavnica možete pročitati u sledećim tekstovima:

Proces izrade sajta i web prodavnice u agenciji Lava NET

Pravljenje web sajta za preduzetnike

Izrada web sajtova u 8 koraka

Sajt i web šop Autoelement.rs

Kod izrade web šopova stvari se dodatno komplikuju jer ako se pravi prodavnica koja će imati više desetina hiljada proizvoda na prodaju to znači da je potrebno ozbiljno programiranje, odnosno da se šop ne pravi u WordPressu i WooCommerce sistemu (više o ovome možete pročitati ovde) – oni su odlični za manje šopove ali autoelement.rs nije jedan od njih.

Autoelement.rs ima u ponudi više od 100.000 karoserijskih auto delova za preko 20 marki i 400 modela automobila. Kao i kod izrade svih drugih sajtova i ovde je najvažnije bilo da klijent obezbedi materijal, u konkretnom slučaju fotografije i opise proizvoda, a onda i tekstove za ostale stranice koje bi po pravilu šopovi trebali da imaju. To su stranice: Najčešća pitanja, Uputstvo za kupovinu, Dostava i način plaćanja, Uslovi korišćenja, Politika privatnosti, Odricanje od odgovornosti, Autorska prava, Obrasci (Ugovor o kupoprodaji na daljinu, Obrazac za odustanak, Obrazac za zamenu artikla, Obrazac za reklamaciju).

Potom je trebalo pripremiti materijal za uopštene stranice koje ima većina sajtova, neovisno o tome da li je samo sajt ili je i web šop u isto vreme. To su stranice O nama i Kontakt. Ne možete verovati koliko ume biti teško napisati nekoliko rečenica o kompaniji i biznisu. Kada sednete ispred praznog papira, makar trebalo sastaviti samo jednu rečenicu o nečemu što vam je poznato, mozak se često zamrzne i prođu meseci pre nego uspete da napišete tekst.

Ono što je najkomplikovanije kod ovakvih sajtova je uskladiti želje klijenta i mogućnosti (pre svega tehničke), napraviti filtere za pretragu željenog proizvoda, npr. kada treba da pronađete deo tako što ćete izabrati marku i model automobila i kategoriju proizvoda (brisači, retrovizori, prednja svetla, zadnja svetla, branici i delovi branika itd.), pa filter po cenama. Sve to zahteva programiranje i dosta radnih sati.

U slučaju Autoelementa saradnja sa klijentom je imala dosta uspona i padova i taj sajt nije savršen po našim dizajnerskim merilima (Npr. klijent nije mogao da obezbedi fotografije za svaki proizvod. I sve što na sajtu nedostaje je iz razloga što klijent nije obezbedio materijal/tekst/informaciju). Ali prodavnica funkcioniše u tehničkom smislu, što je bio glavni cilj.

Međutim ako želite besprekoran sajt onda treba da zasučete rukave i spremite sav neophodan materijal. Primere dobrih šopova (By Lava NET) koji su to i uradili možete videti ovde:

manastirbukovoprodavnica.com

alatischa.com

gamarde.rs

sexyshopsrbija.com

ecogrill.rs

bazainterior.com

A ako vam treba sajt, zakažite besplatne konsultacije ovde.

Nikolina Mihaljević

Možda će vas i ovo zanimati

Google MUM algoritam – Budućnost SEO-a

Google MUM algoritam – Budućnost SEO-a

Ukratko: Google MUM je multimodalni algoritam koji je u stanju da pročita tekst, protumači njegov sadržaj, produbi svoje razumevanje teme i poboljša njegovo razumevanje vizuelnim sadržajem.

džš

Započnimo projekat

LAVA NET