Blog

Inkorporacija kreativne industrije u industrijske sajtove

16. 09. 2022. | Sajtovi

Jedna od ideja Lava Neta je i specijalizacija. S obzirom na to da se ne možemo specijalizovati kao firme na zapadu, gde ima mnogo klijenata pa se može birati vrlo mala niša i još uže polje rada, mi smo odlučili da postavimo granice malo šire. Negde smo između „radimo sve što nam padne pod ruku“, samo da se plaća, s jedne strane, i „biramo samo jednu oblast i jednu uslugu“, s druge strane. I, dok se mi specijalizujemo, mnogima promiče činjenica da inkorporacija kreativne industrije u industrijske sajtove i nije lak zadatak.

Praksa, iskustvo, razmišljanje i razgovori su nas odveli u tri oblasti i tri usluge. Tri oblasti su: medicina, industrija i kultura (plus umetnost). Tako je i podeljena naša stranica s referencama. Možete je pogledati ovde. Tri usluge su: izrada sajtova (tu spadaju i prodavnice), SEO i oglasi za Google.

Naša specijalnost – industrijski sajtovi

Da je neko u Londonu ili Njujorku rekao da je ovo specijalizacija svi bi se nasmejali. Ali se u Srbiji to može tako nazvati. Već smo pominjali agenciju u Londonu koja radi samo reklame na LinkedInu, samo za banke. To bi bila tamošnja specijalizacija, ali tamo ima toliko banaka da se drugi posao i ne može raditi, a LinkedIn je toliko bitan u biznis svetu da su svi tamo.

U ovom tekstu ćemo se pozabaviti jednom od tri oblasti. Već smo pisali o sajtovima koji smo radili iz kulturno-umetničke sfere, sada ćemo se pozabaviti industrijom, a u jednom od narednih tekstova ćemo vam predstaviti i naš doprinos medicinskim sajtovima.

Do sada smo napravili šest sajtova, za njih smo uradili dizajn i smislili funkcionalna rešenja, a za dva sajta radimo i optimizaciju za pretragu na mrežama (SEO). Za jedan sajt radimo kompletnu digitalizacija u saradnji s Privrednom komorom Srbije.

Zašto baš industrija?

Zašto nam je toliko zanimljiva baš industrija? Nije da nema profitabilnijih grana, na žalost. Trgovina je recimo mnogo bogatija. Srbija je zemlja uvoza, a ne izvoza. Na žalost. Dok se uspešne države trude da što više izvoze, a manje uvoze, mnoge čak namerno obaraju vrednost nacionalne valute kako bi njihovi proizvodi bili konkurentni na tržištu (Kina je najradikalnija). Srbija radi obrnuto  – država stvara povoljne uslove za uvoz i samim tim koči izvoz. Suštinski to radi, dok deklarativno priča o izvozu.

Mi to, naravno, ne možemo promeniti, ali bar možemo govoriti o tome. Takođe, možemo pomoći da se jedan mali deo naše industrije što bolje predstavi na internetu, da se digitalizuje i da je što bolje pozicioniran na pretraživačima. Pa ako nas se sete na dan bezbednosti…

Grubo rečeno, ono što se izvozi može se klasifikovati u dve grupe: sirovine i sofisticirani proizvodi. Jasno je da je cilj da se izvoze što finiji i samim tim skuplji proizvodi. Izvoz sirovina donosi novac, ali ne donosi napredak, tako je sa izvozom ljudi, koji se ružno naziva „odliv mozgova“. Neobrađeni dijamant koji je izvađen, recimo u Kongu, košta daleko manje od fino obrađenog dijamanta u Antverpenu.

Shvatili ste, bez sofisticirane industrije nema ni razvoja celog društva. Samo tako se zdravo može rasti. Pošto smo sve ovo shvatili, rešili smo da se pozabavimo našom industrijom. Naravno, naglašavam da smo mi mala agencija čiji doprinos se ne može meriti na tom nivou, ali svaka promena kreće od malih koraka, zar ne?

Kako je sve počelo?

Prvo smo počeli s dizajnom. Na početku smo se bavili industrijom u širem smislu, ne samo ovom koju smo opisali. Morali smo nekako ući u tematiku, sisteme, morali smo shvatiti kako razmišljaju vlasnici, koji su problemi, kome se obraćaju. Prvo smo uradili sajt za Neofyton. Ta firma ne proizvodi, ali učestvuje u razvoju industrije jer prodaje uvozne mašine za industriju plastike. S obzirom da je zastupnik velikih proizvođača za tržište kako Srbije, tako i Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije, Crne Gore i Slovenije, može se smatrati izvoznikom.

U portfoliju nam je još jedan industrijski sajt koji se uklapa u našu ideju uslovno. Reč je o firmi Agrano doo, koja je distributer Schaumann proizvoda. Onda smo konačno uradili jedan sajt koji je blizu našoj ideji: Agros KB je kompanija koja se bavi proizvodnjom osnovne i prateće tehnološke opreme za prehrambenu industriju. Tu je i Teoma transport, firma koja ništa ne proizvodi, ali je neophodna proizvođačima. Naime, Teoma prevozi robu u Nemačku, Holandiju, Belgiju, Austriju i Italiju.

Inkorporacija kreativne industrije u industrijske sajtove kao što je ENTERIJER JANKOVIĆ prikazan na ekranu računara.

Takođe smo uradili moderan sajta za Enterijer Janković, firmu koja ispunjava sve naše uslove. Proizvodi i izvozi. Stručnjaci u ovoj firmi projektuju, proizvode sve što je potrebno i opremaju hotele, javne, rezidencijalne i poslovne objekte širom Evrope, kao i u zemljama Azije.

Najveći posao radimo za firmu Viljuškari Jović, koja se bavi prodajom, servisom i rentiranjem novih i polovnih viljuškara, prodajom i servisiranjem baterija za električne viljuškare kao i prodajom rezervnih delova. Za ovu firmu radimo digitalizaciju u saradnji s Privrednom komorom.

Na kraju smo ostavili kompaniju SSA Pana koja je biser u našoj kolekciji. Pisali smo detaljno o saradnji s ovom firmom ovde. Njima smo uradili sajt, a najveći smo uspeh postigli u pozicioniranju na pretraživačima. Zauzimamo većinu prvih mesta.

Dakle, ovo nije velik spisak, ali smo ponosni na to što smo uradili. Radićemo i dalje. Pregovaramo s dosta firmi. Tako da ćemo uskoro na stranici referenci videti još industrijskih sajtova. Naš cilj je da bar malo doprinesemo razvoju industrije u Srbiji, jer samo tako i mi možemo napredovati i raditi bolje i više, ali i zarađivati mnogo više.

Naša odluka i šta ona podrazumeva

Odluka da ne radimo toliko popularnu trgovinu, već industriju, sigurno donosi manje profita i svakako je manje popularna. Takođe je to zahtevna oblast i to u nekoliko segmenata. Pre svega u vizualnom delu. Nije lako napraviti lep sajt o EVA peni, viljuškarima ili stočnoj hrani. Nadamo se da smo uspeli u tome, ali uz mnogo truda i muke. Mnogo je lakše napraviti lep sajt na kome se, recimo, prodaje nakit ili venčanice ili vrhunske patike. To je bio jedan izazov.

Drugi je pisanje tekstova. Potrebno je mnogo čitanja, razmišljanja, pretraga po bespućima interneta kako bi se došlo do validnih informacija o proizvodima koje moramo da predstavimo ili za tekstove koje pišemo. Uz sve to tekstovi moraju biti zanimljivi, moraju držati pažnju. Moraju odgovarati kako veštačkoj inteligenciji koja ga čita, ali i korisnicima od krvi i mesa. Nekad prođe i mesec dana pre nego što napišemo i jedno slovo. Toliko treba da se uputimo u oblasti o kojima do skora nismo znali apsolutno ništa. To je naporan posao.

Rezultati su, s druge strane, sjajni. Kada napravimo jedini lep sajt na tržištu iz neke oblasti koja je većini nepoznata ili kad jedini napišemo tekst o nekoj temi koja je daleka većini, svi smo srećni i ponosni.

Ako se to računa u doprinos ovdašnjoj industriji, mi smo zadovoljni. A ako nas se sete…

Dragan Stojanović

Možda će vas i ovo zanimati

Koliko se dnevno sadržaja proizvede

Koliko se dnevno sadržaja proizvede

Nije cilj sumanuto stvarati sadržaj, to se već dešava u „količinama“ koje polako prevazilaze naše perceptivne mogućnosti. Poenta je u tome kako napraviti nešto autentično, ako ne i umetnički.

džš

LavaNet

Započnimo projekat

LAVA NET

LavaNet