Blog

Google Analytics 4 – mašina koja misli i tera vas da mislite

20. 10. 2023. | SEO

Priča o glavnoj web analitici za posete na sajtovima, tj. o Google Analitics 4 i njenim podaplikacijama podrazumeva obaveznu frustraciju korisnika. To je jedna od retkih aplikacija koja se razvija i menja bez prestanka. Zato su kursevi skoro pa besmisleni. Jedan dan možete završiti kurs, a već sutra nećete naći pola stvari o kojima je profesor govorio.

Od cele priče u svetu SEO, možda je najveći horor predstavati Google Analytics. Ili je, pak, to sjajan posao jer vam se učenici stalno vraćaju.

SADRŽAJ:

Evolucija Google Analytics-a: Od jednostavnih početaka do dinamične GA4 platforme

Google Analytics je sjajan alat koji se, dakle, stalno razvija. Uz sve to je besplatan. Svako ga može povezati s bilo kojim sajtom i potom može čitati mnogobrojne podatke. Osnovne stavke nije teško pronaći i razumeti, međutim, ulazak u dubine iziskuje veći napor, mnogo vremena, koncetracije i volje. Već ste shvatili, veći deo morate shvatiti sami, jer je ovo možda najdinamičniji softver na svetu.

Nedavno je prethodna verzija prestala da prikuplja podatke, pa sada sve radi poslednja inkarnacija Analitike 4.

Sve je započela druga kompanija, a ne sam Google. Urchin je napravio prvi softver za praćenje poseta na sajtovima. Sve se dešava u drugoj polovini devedesetih. Godine 2005. ih kupuje Google i rebrendira u “Urchin from Google”.

Sve to možemo nazvati prvom inkarnacijom. Nesrećni Urchin nestaje iz naziva, a i sa scene dve godine po preuzimanju. U drugoj fazi, koja je nazvana „Classic Google Analytics“ smo imali dve velike podverzije: Google Analytics Synchronous Code (2007) i Google Analytics Asynchronous Code (2009). Treća inkarnacija je nazvana „Universal Analytics“ i ona je sredinom 2023. godine zvanično ugašena, jer je zaustavljeno prikupljanje podataka.

Tu takođe imamo dve verzije: Google Analytics Tag (2012) i Global Site Tag (2017). Četvrta varijanta počinje da radi 2020., a danas je to i jedina verzija. Naziv se, čini se vratio, na početak, Google Analytics 4.

Ovde je reč o velikim promenama, praktično promenama cele platforme. Inženjeri GA menjaju svakodnevno. Neke promene su odmah vidljive, druge nisu.

Google Analytics je najkorišćeniji sajt koji prati statistiku na netu. Ukupno 35 odsto sajtova koristi ovaj servis, u apsolutnim brojevima to je oko 5,5 miliona domena.

Analitika prikuplja i sortira veliki broj podataka. Glavni su: broj posetilaca sajta, broj novih korisnika, prosečno vreme koje provode na sajtu. Takođe, može se videti koliko je ljudi bilo na svakoj stranici. Potom slede geografski i demografski podaci.

Od analitičkog horora do stručnog nadahnuća

GA je besplatan alat koji nudi mnogo više od mnogih alata koji se plaćaju. Možete ulaziti u dubine i vraćati se na površinu iznova i iznova. Ako vas zanima analitika, statistika i uopšte brojevi onda ćete uživati u istraživanju.

Sada vam predstavljamo neke novine i inovacije koje donosi poslednja inkarnacija čuvenog alata. Pre svega tu dominiraju veštačka inteligencija i mašinsko učenje. Te tehnologije pomažu da se pažljivo prati i analizira ponašanje korisnika na sajtu ili aplikaciji. Zahvaljujući veštačkoj inteligenciji ćemo dobijati sve preciznije podatke na osnovu kojih ćemo moći da razumemo ponašanje korisnika i kupaca pa samim tim i da unapredimo sajtove na osnovu njihovih želja i navika.

GA4: Početak jednostavnosti ili…

Prva strana GA4 verzije je krajnje pojednostavljena. U meniju je samo nekoliko glavnih smernica kuda dalje. Tu se nalaze uobičajeni izveštaji, kao i AI predviđanja.

U novoj verziji Analitike centralno mestu su događaji. Ključne su angažovane sesije, nivo i vreme angažovanja.

Problem je, međutim, što sve to, uključujući predviđanja, radi tek na velikom broju podataka, što će reći da na vaš sajt na dnevnoj bazi mora dolaziti veliki broj korisnika. Manji sajtovi, tačnije, sajtovi s manjim brojem poseta, nažalost, ne mogu da koriste sve prednosti GA4. U Srbiji većina sajtova nema veliki broj korisnika, posebno u industriji, koja je centralna tema Lava Neta. Ipak, na sajtovima s više korisnika smo videli sve prednosti poslednje reči internet tehnologije.

Kada algoritam dobija veliki broj podataka može da predvidi ponašanje publike, a na osnovu toga vlasnici sajtova mogu da prilagođavaju put korisnika do konačnog cilja: kupovine, čitanja članka ili prijave na neki servis.

GA4 nam daje sledeće predikcije: verovatnoću kupovine, verovatnoću da kupci koji su se do sada vraćali u „radnju“ u budućnosti prestanu da kupuju kod vas i verovatnoću prihoda.

U novoj verziji Analitike možete sami određivati parametre koje ćete pratiti. Tu se stvari malo komplikuju jer se od korisnika očekuje ozbiljno učenje. Drugim rečima, morate sami namestiti nišanske sprave kako bi sve te napredne funkcije radile. Za to je potrebno neko predznanje, ali i dosta strpljenja, čitanja i gledanja video tutorijala. Ako se iznervirate i odustanete, ostaćete uskraćeni za dragocene podatke. Ako uradite posao do kraja to vam može pomoći da bolje razumete korisnike, a to uglavnom znači i više novca.

Takođe, jednog korisnika možete pratiti kako ide iz platforme u platformu, možete saznati šta tačno radi, zašto je otišao s jedne aplikacije i gde je otišao pošto je napustio.

Dodate su i funkcije koje vam omogućavaju da poredite podatke u odnosu na određeni vremenski period, što zna da bude dragoceno.

Ako sve postavite kako treba i ako imate dovoljan broj posetilaca na sajtu, GA4 će vam ponuditi rešenje kako da dođete do novih korisnika i kupaca.

Konačna reč

Nova Guglova igračka nas tera da unapred znamo šta merimo i šta tačno pratimo. Algoritam će uraditi veći deo posla za nas, ali mu moramo reći šta hoćemo od tog moćnog alata.

Nadamo se da će nam inženjeri koji stoje iza GA dati malo vremena da se prilagodimo i da nešto naučimo pre nego što nas zatrpaju novim funkcijama. Takođe, nadamo se da će još malo olakšati korišćenje novih funkcija, jer su neke sada jako komplikovane. Dok se to ne dogodi ne preostaje nam ništa nego da učimo kao da se narednih mesec dana ništa neće promeniti, a znamo da hoće…

Ako vam je potrebna pomoć mi smo tu. Javite nam se.

Dragan Stojanović

Možda će vas i ovo zanimati

Koja je doza dovoljna

Koja je doza dovoljna

Umesto da detetu zabranite da vreme provodi ispred ekrana pokažite mu sopstvenim primerom kako da pametno koristi pametni telefon. Pomozite mu da pronađe i da se zainteresuje za edukativne sadržaje…

džš

LavaNet

Započnimo projekat

LAVA NET

LavaNet