Lava NET

Google ADS – Adwords

Oglasi su deo naše stvarnosti već dugo vremena. Samo izlaganje robe na pijacama je prva reklama. Ako je jedan prodavac bolje složio voće i povrće od suseda, pre će privući pažnju kupaca. Teško je reći kada su ljudi prvi put shvatili pijačno oglašavanje, a prvi dokazi nam dolazi iz antike. Izvesno je da su prve tablice, dakle, nedvosmisleni dokazi o oglasu, pronađeni u Pompeji koju je zatrpao vulkan pa su arheolozi mogli da iskopaju zamrznutu sliku u tom trenutku (Vezuv je zatrpao grad 24. avgusta 79. godine).

Razvoj oglašavanja

Sve do druge polovine 19. veka oglašavanje je počinjalo i završavalo se na mestima gde se roba prodavala. A onda je industrijska revolucija promenila sve. Mase prvi put dobijaju mogućnost da kupuju luksuznu robu, razvija se železnica pa se roba može kupovati daleko od mesta proizvodnje. To je diktiralo i ritam oglašavanja. Reklame su počele da preuzimaju javni prostor, a pored upotrebne vrednosti oglasi počinju da igraju na emocije kupaca.

Još uvek govorimo samo o oglasima na papiru, a onda se još jednom sve menja. Dvadesetih godina dvadesetog veka čuju se prvi glasovi malih ljudi koji žive u radio aparatima. Upravo su tu rođene reklame koje danas vrlo dobro poznajemo. To su one reklame koje presecaju program i nekada jako nerviraju. Televizija taj format preuzima kasnih četrdesetih i usavršava ga do detalja.

Oglašavanje na internetu

I tako dolazimo do naše teme – do interneta. Već sa pojavom interneta oglasi postaju bitan faktor, pre svega za finansiranje sajtova koji sadržaj i usluge krajnjim korisnicima daju besplatno. Taj sistem funkcioniše i danas. Globalna mreža Google je besplatna za korisnike, a jedan od najvažnijih sistema finansiranja upravo su oglasi. Pre nego što detaljnije objasnimo ovu uslugu Lava Neta, sledi kratak pregled oglasa kod nas.

Sve je počelo 14. marta 1791. kada je štampan prvi broj novina čiji je naziv „Сербскија повседневнија новини“. Štampane su u Beču, a ubrzo su dobile i rubriku s oglasima, zvali su ih „известија“. Prvi komercijalni oglas štampan je 30. decembra 1791. Oglašivač je nudio crkveni kalendar, cena je bila 20 kruna, dok je za veću količinu ponuđen popust.

U samoj Srbiji prve novine su štampane 1834. „Новине Србске“ izlazile su u Kragujevcu, a već sledeće godine su preseljene u Beograd. U tim novinama počinje oglašavanje. Prvo je reklamirana lutrija, potom gramatika nemačkog jezika – cena 4 cvanciga (srebrni novac u Habsburškoj monarhiji). U početku su to bili samo mali oglasi – tekst i ništa više, a kasnije dobijaju ilustracije, kako bi privukli pažnju čitalaca. Početkom 20. veka pojavljuju se i oglasi u koloru.

Novine su bile jedini izvor informisanja na otvaranju dvadesetog veka pa su to prepoznali trgovci i vlasnici fabrika. Novine su bile pune reklama za banke, alkohol, modu, ličnu higijenu…

Zlatno doba oglašavanje usledilo je nakon Prvog svetskog rata pa sve do početka Drugog svetskog rata. Imali smo čak dva specijalizovana lista za oglašavanje: „Reklama: list za oglašavanje“ i „Reklama Banat: nedeljni list za oglase i reklame“.

Nakon Drugog svetskog rata komunisti nisu odmah shvatili značaj marketinga. Kada su to shvatili bacili su se samo na privrednu propagandu. Bio je to sistem kome možda i nije trebalo mnogo marketinga, makar ne toga što mi podrazumevamo pod marketingom. Jasno je da u Jugoslaviji pojava televizije nije proizvela takav bum u oglašavanju. To je uradio tek internet.

Lava Net Google Ads

Vraćamo se tamo gde smo stali. Lava Net nastavlja veliku tradiciju oglašavanja. Nas ne zanimaju oglašavanja iz helikoptera. Ne zanima nas oglašavanje na televiziji i na radiju, kao i ono u novinama. Drugim rečima, nismo za to da se postavi oglas da ga vide svi pa ako nekome treba on/a će kupiti ili pozvati. Savremene tehnologije daju nam mogućnost da pišemo oglase koje će pogledati ljudi kojima zaista treba to što reklamiramo. To je suština ovog tipa oglašavanja. Naravno, da bi pronašli publiku, kupcima ili korisnicima usluga kojima treba to što nudimo, moramo temeljno i duboko da promišljamo kako da im priđemo na najbolji način i da pronađemo gde se nalaze. Za to nam treba neko vreme i nešto novca. Zato od vlasnika biznisa očekujemo strpljenje, jer kada pronađemo idealno rešenje i idealne kupce/korisnike usluga onda znamo formulu i sve ostalo je rutina. To je velika prednost internet oglašavanja. Za sada su Google oglasi poslednja reč tehnike, na razvoju rade najbolji svetski IT inženjeri, a gde su najbolji, tu se i mi trudimo da budemo. Sve dok ne dođe sledeća velika stvar. Mi ćemo biti spremni.

Povezani blog postovi

Ako ste zainteresovani da pročitate više o ovoj temi, pogledajte sledeće blog postove. Oni pružaju neke sjajne uvide i perspektive koji će vam možda proširiti horizont.
Koliko se dnevno sadržaja proizvede

Koliko se dnevno sadržaja proizvede

Nije cilj sumanuto stvarati sadržaj, to se već dešava u „količinama“ koje polako prevazilaze naše perceptivne mogućnosti. Poenta je u tome kako napraviti nešto autentično, ako ne i umetnički.

džš

LavaNet

Započnimo projekat

LAVA NET

LavaNet