Blog

Boja u marketingu: koje i koliko boja izabrati kada pravite sajt – 2. deo

10. 06. 2022. | Sajtovi, Shop

TAGOVI: Boje | Dizajn

U prvom delu Boje u marketingu: kako ih koristiti kada pravite sajt tekst smo završili sa obećanjem da ćemo pisati o tome koje i koliko boja izabrati kada pravite sajt.

Broj različitih boja koje ćete imati na sajtu zavisi od sadržaja sajta i kome se sajt obraća, ko su vaši potencijalni čitaoci i/ili kupci određenih usluga ili proizvoda. Ali, okvirno rečeno, preporučujemo da, sem u izuzetnim slučajevima, na web sajtovima ne koristite više od tri različite boje. Pri tome se naravno poslužite nekom aplikacijom koja će vam generisati kolornu šemu na osnovu jedne izabrane boje. Sve su besplatne, a uštedeće vam neverovatno mnogo vremena. U prvom delu smo pomenuli www.color-hex.com ali možete isprobati i neke od ovih:

https://paletton.com/

https://color.adobe.com/create/color-wheel/

https://palettegenerator.com/

https://htmlcolorcodes.com/color-picker/

http://khroma.co/

https://coolors.co/

https://material.io/resources/color/

https://mycolor.space/

https://colorkuler.com/

Sve funkcionišu po sličnom principu kao i color-hex.com, pa nećemo pisati kako se koristi svaka od ovih aplikacija/sajtova.

Sve se svodi na odabir jedne glavne boje

U principu možemo reći da se sve svodi na odabir jedne glavne boje koja će dominirati sajtom.

Ako već postoji dizajniran logo za kompaniju kojoj se pravi sajt, preporuka je da dominantnu boju sa logoa uzmete da bude i glavna boja na sajtu.

Ukoliko logo ne postoji, tek je u procesu pravljenja/osmišljavanja, preporuka je da kad izaberete dizajn logoa da nakon toga nastavite izradu sajta i biranje boja. Ali svakako dominantnu boju sa logoa postavite da bude i glavna boja na sajtu.

Šta je to uopšte, laički rečeno, glavna boja na sajtu?

Prvo da pojasnimo da kada govorimo o bojama koje ćete imati na sajtu, ne mislimo na boje fotografija koje ćete postavljati na stranice web sajta. Govorimo o bojama elemenata sajta koji se na svakoj stranici ponavljaju – a to su pre svega:

  • slova (naslovi, podnaslovi i paragraf/pasus tekst)
  • ikonice (ikonica za telefon, mapu i sl. koje se obično ponavljaju u dnu svake stranice – footer  gde su kontakt podaci kompanije)
  • dugmad koja pozivaju na neku akciju ili vode na neko drugo mesto/stranicu na sajtu ili na drugom sajtu (npr. dugme koje sa naslovne stranice sajta vodi na kontakt stranicu ili dugme POŠALJI (za slanje mejla) u kontakt formi ili dugme KORPA, KUPI, PLAĆANJE na web shopovima itd.). Takođe, treba reći da svi pozivi na akciju, bilo u obliku dugmadi ili samo teksta treba da budu u kontrastu sa okružujućim elementima kako bi bili što primetniji.
  • tekstualni linkovi (jer i dugmad su linkovi ali su grafički prikazani u obliku dugmadi) – mislimo pre svega na meni/navigaciju i kojom bojom će biti prikazan aktivni link, kada stanete/pređete mišem preko aktivnog linka da li će link promeniti boju, koje boje su ostali linkovi u meniju/oni koji nisu aktivni i kada stanete/pređete mišem preko ovih linkova da li će i oni promeniti boju

Ne koristite više od tri boje

Razlog za pravilo da ne koristite više od tri boje za ove elemente je vrlo logičan: sajt služi da ljudi na njemu pronađu neku informaciju, pre svega u tekstualnom obliku, a ako su te informacije prezentovane u velikom šarenilu koje odvlači pažnju i pravi nepreglednu zbrku, onda sajt nije ispunio svoju svrhu i posetilac će ga vrlo brzo napustiti.

Naravno da uvek imate izuzetaka. Npr. sajt za kompaniju koja pravi „handmade“ unikatne svilene bombone, za vašare specijalno, koji su šareni, ima ih u svim duginim bojama, takav sajt bi mogao da ima više od tri glavne boje. Mada u stvari, ako malo razmislite, fotografije bombona, koji su vrlo šareni, će biti na sajtu i u tom slučaju dodavati još šarenila bi bilo suludo. Zapravo bi baš u ovom slučaju preporuka bila, obavezno tri boje, ako ne i dve.

Opšte smernice za odabir glavne boje na sajtu

Sve se na kraju svodi na psihologiju, odnosno, na to koja osećanja u ljudima izazivaju određene boje.

Tako sajt pogrebnog preduzeća nećete praviti u svim duginim bojama, iako bi neko mogao da kaže/našali se: “Hajde da nasmejemo ljude u najtežim trenucima i napravimo nešto neuobičajeno“.

U ovom neuobičajeno se krije odgovor. Pošto je uobičajeno da crna boja asocira i na tugu i na smrt, na pomenutom sajtu nećemo za glavnu boju staviti žutu ili narandžastu već neku tamnu, zagasitu zemljanu boju, eventualno tamniju ljubičastu. Nećemo ulaziti u to od kada datira običaj da se u evropskoj kulturi crna poistovećuje sa tugom i smrću, to je sada tako i vi ne možete promeniti osećanja utemeljena na stotinama godina dugoj tradiciji. Za određene usluge i proizvode treba ići na sigurno i ne eksperimentisati. Na primer državne institucije, koje treba da budu servis za građane, sudovi, policija i slično, u principu treba da koriste svedeniji i što jasniji dizajn, neopterećen šarenilom.

Percepcija boja

Kako ćemo percipirati neku boju u velikoj meri je subjektivno, zavisi od situacije i kulture u kojoj smo odrasli (npr. u zapadnoj kulturi bela boja asocira na čistoću, dok je neke azijske kulture povezuju sa tugom), ali postoje i neka univerzalna značenja boja.

Tople boje kao što su crvena, narandžasta i žuta povezujemo sa toplinom i suncem. One izazivaju emocije koje se kreću od osećaja topline i udobnosti do osećaja besa i neprijateljstva. Hladne boje poput plave, zelene i ljubičaste deluju umirujuće i osvežavajuće, ali mogu izazvati i osećaj tuge ili ravnodušnosti.

Pregled nekih osnovnih boja i emocija koje mogu da izazovu:

  • Plava:  uliva osećaj poverenja, pouzdanosti, profesionalnosti
  • Crvena:  predstavlja uzbuđenje, deluje mladalački, smelo, ali i podstiče osećaj hitnosti
  • Ljubičasta: asocira na kraljevstvo/luksuz, kreativnost, maštu
  • Narandžasta: deluje prijateljski, gostoljubivo, veselo, odaje utisak samopouzdanja
  • Žuta: sreća, optimizam
  • Zelena: mir, ravnoteža, rast
  • Bela: jednostavnost, jasnoća, čistoća
  • Crna: klasika, elegancija, moć, ali i nešto zastrašujuće

Zaključak je da iako postoje neka univerzalna značenja boja, glavnu ulogu ipak imaju starost, pol i kultura, tako da je od suštinskog značaja da prilikom izbora glavne boje budete fokusirani na svoje ciljno tržište.

Nikolina Mihaljević

Možda će vas i ovo zanimati

Koliko se dnevno sadržaja proizvede

Koliko se dnevno sadržaja proizvede

Nije cilj sumanuto stvarati sadržaj, to se već dešava u „količinama“ koje polako prevazilaze naše perceptivne mogućnosti. Poenta je u tome kako napraviti nešto autentično, ako ne i umetnički.

Custom shop

Custom shop za ozbiljne biznise je ekskluzivni Lava Net proizvod. Namenjen je vlasnicima biznisa koji prodaju veliki broj proizvoda i žele potpunu kontrolu prodaje na internetu. Zakažite besplatne konsultacije.

džš

LavaNet

Započnimo projekat

LAVA NET

LavaNet