Blog

Proces izrade sajta i web prodavnice u agenciji Lava NET

18. 03. 2022. | Sajtovi, Shop

Poštovani klijenti, kako bi sebi i vama olakšali proces izrade sajta, molimo vas da pročitate ovaj tekst. Sve što sledi je napisano na osnovu iskustva izrade više od stotinu sajtova, velikog broja razgovora unutar Lava NET firme, ali i kao rezultat analize grešaka, uspešnih i neuspešnih projekata. Na osnovu svega toga smo došli do zaključaka o kojima ćemo detaljnije govoriti u nastavku teksta. Napomena glasi da uvek postoje izuzeci, ali oni ne prave metodološke razlike već samo produžavaju rok izrade sajta.

Izrada svakog sajta počinje izradom naslovne stranice

Izradu sajta počinjemo „klesanjem“ naslovne strane. To uključuje i istraživanje o kompaniji kojoj pravimo sajt. Već na početku dolazimo do raskrsnice koja nas vodi na dva moguća puta i oba se tiču materijala koji je neophodan za pravljenje početne strane pa onda i celog sajta ili web shopa.

  1. u prvom slučaju nam vi dostavljate sav materijal (fotografije i tekst) pa onda mi iz svega biramo šta će biti istaknuto na naslovnoj stranici
  2. u drugom slučaju mi sve pišemo i biramo slike (stock fotografije koje plaćamo raznim servisima) jer nam niste dostavili materijal. Ili nam pošaljete deo materijala, a ostatak mi pišemo i pronalazimo odgovarajuće slike, ilustracije itd.

Mogući problem koji se može javiti u toku izrade sajta – problem s materijalom

Klijent ne želi da agencija za izradu sajta piše sve tekstove i bira fotografije, već insistira na svom materijalu.

Na primer, imate nekog u kompaniji ko može da napiše tekstove o nastanku firme, o vašim ciljevima i misiji i sl. Nekog ko može da organizuje profesionalno fotografisanje vašeg poslovnog prostora, fabrike itd. Međutim iz raznih razloga (manjak vremena je najčešći), nikada nam ništa ne pošaljete.

Ovo nam se dogodilo nekoliko puta. Ljudi su uplatili pola sajta, kako je inače praksa, i nikada nisu poslali materijal. Sve postaje krajnje neprijatno. Uzeli smo novac, ali ništa nismo uradili. Kada nas klijent stavi u ovakvu situaciju mi ne možemo da izađemo iz nje – ne možete sajt napraviti iz ničega. I onda vam ne preostaje ništa drugo nego da na ovakve stvari gledate kao na vrstu prirodne nepogode: ne možete ništa, osim da se psihološki pripremite za takvu mogućnost.

Nekada dobro počnemo pa stanemo na pola puta. A onda se nakon godinu (u jednom slučaju) i godinu i po dana kasnije (u drugom slučaju) javi klijent i nastavi gde je stao. Mi se, naravno, ponašamo kao da je prošlo dva dana i nastavljamo da radimo. To je vrlo naporno, jer nakon mnogo vremena treba da se vratimo u skoro zaboravljeni projekat. Ali bolje i ovako posao da se završi, nego da nam ostane velika rupa u duši i portfoliju.

Usklađivanje dizajna sa željama i zamislima klijenta

Ako smo uspešno rešili problem nabavljanja materijala za izradu sajta ili prodavnice (nije bitno da li na prvi ili drugi način) dalja procedura je sledeća:

naslovnu stranu, prvu verziju, završavamo za desetak radnih dana. Osim ako nije u pitanju specijalni slučaj/sajt/shop koji će produžiti taj rok (npr. treba dodatno programiranje, posebni efekti ili bilo koji drugi nestandardni zahtevi).

Izmene prve verzije naslovne stranice sajta

U većini slučajeva naši klijenti će tražiti određene izmene (da se promeni raspored nekih elemenata, zameni tekst, obrišu neki elementi…).

Pritom ne možemo dovoljno naglasiti da nam sve izmene pošaljete u jednom mejlu, jer ako budemo dobili 20 mejlova, 15 SMS i 34 viber poruke velika je verovatnoća da će nešto biti propušteno. Takođe postoje šanse da ćete nam poslati kontradiktorne zahteve. Govorimo iz teško stečenog iskustva. Npr. da jedno dugme bude i veliko i malo. To se zapravo dešavalo ne tako retko. U jednom mejlu nam klijent govori da stavimo plavu boju dugmeta i da na dugmetu piše: „Pozovite nas“, a onda za tri dana da boja dugmeta bude žuta i da piše: „Pišite nam“. Zato vas molimo da izdvojite više vremena za pregledanje prve verzije naslovne stranice i da u jednom mejlu napišete sve izmene koje želite da unesemo.

Ukoliko jedan element moramo menjati više puta to znači da trošimo više radnih sati, što dalje znači da cena izrade sajta raste, jer je za svaki projekat/sajt/shop predviđen određen broj časova za izradu (rokovi se, naravno, dogovaraju sa klijentom na početku sklapanja posla, pre izrade sajta i pre potpisivanja ugovora kako bi u njemu mogao da se navede rok za izradu). Svi dobro znamo da je vreme novac, koliko god to izlizano zvučalo.

MSUV i ASTAS – početne stranice sajtova izradila novosadska agencija za web dizajn, SEO i programiranje Lava NET.

Pravila

Kako bi izbegli teške reči i neprijatne situacije, uveli smo neka pravila koja prate prostu logiku neumitnog protoka vremena:

  1. Vreme ne teče dok čekamo da odgovorite na naš mejl
  2. Unutrašnje stranice sajta radimo kada odobrite dizajn konačne verzije naslovne stranice

Vreme ne teče dok čekamo da odgovorite na naš mejl

Kada klijentu pošaljemo završnu verziju naslovne strane (ili bilo šta drugo što smo radili) rok prestaje da teče. Ovo je pravilo utvrđeno iz krajnje praktičnih razloga. Klijent hoće nešto da promeni, što je i logično, ali nam taj dokument sa izmenama nikako ne stiže, a onda ga dobijemo posle 15 dana.

Potom klijent, u većini slučajeva, pita za rok: „Rekli ste da će sajt biti gotov za 20 dana. To znači da će sve biti gotovo za pet dana?“. Odgovor glasi da neće. Dok čekamo  da nam odgovorite na mejl, vreme ne teče.

Unutrašnje stranice sajta radimo kada odobrite dizajn konačne verzije naslovne stranice

Dok ne odobrite konačnu verziju naslovne strane, ne radimo unutrašnje stranice sajta ili šopa. I ovo je pitanje vremena.

Ako, recimo, izaberete jednu glavnu boju i drugu boju za detalje, poseban font za naslove, poseban za dugmad, drugačiji dizajn za tipske stranice… i mi napravimo 70 stranica dizajniranih na taj način, a vi se onda predomislite pa sve moramo da menjamo to opet znači da ćemo potrošiti mnogo više radnih sati.

Zato je najbolje da boje, font, zaobljenja, efekte… praktično ceo dizajn dogovorimo na glavnoj, naslovnoj stranici. Potom taj obrazac primenjujemo i na unutrašnje stranice (Kontakt stranica, O nama, Galerija, Blog itd.). Da bi prešli na izradu unutrašnjih stranica, potrebno je da prvo utvrdimo konačan izgled naslovne stranice kako bi bili efikasni i jeftiniji. Zato je važno da svako radi svoj posao. Menadžer da vodi posao, dizajner dizajnira, programer programira itd.

Izrada unutrašnjih stranica

Pošto je naslovna stranica završena, počinjemo da radimo unutrašnje stranice. Ako je sve urađeno prema dogovoru, odnosno, ako se klijent saglasio sa dizajnom naslovne strane, nije neodlučan pa nije promenio mišljenje u međuvremenu, rad na unutrašnjim stranama uglavnom teče glatko.

Mi znamo sve što treba da znamo o dizajnu (pregledali ste naš portfolio i reference i izabrali nas) i imamo materijal.

Naša interna procedura kaže da kada završimo sve stranice, klijentu šaljemo da ih pregleda. Tu retko bude problema.

Kada klijent pregleda šta je urađeno, on šalje ispravke (zamena slika i teksta, neki detalji itd.).

Potom klijent potvrdi da je sve u redu nakon urađenih promena i daje zeleno svetlo da se novi sajt postavi na originalnu internet adresu.

Nekoliko napomena

  1. Uvek vam je dostupna radna verzija sajta da je pregledate
  2. Procedura za izradu sajta i web shopa je ista, ali za prodavnicu treba više vremena
  3. Ako ste delegirali nadzor nad izradom sajta nekom drugom, onda ta osoba treba da ima moć donošenja konačnih odluka

Radna verzija vašeg sajta je online i non-stop vam je dostupna

Lava Net sajtove ne pravi u lokalu već su sve radne verzije sve vreme dostupe online, tako da ih klijenti mogu videti u svakom trenutku. Mi sve radimo na dva domena: radimonasajtu.net i radimonasajtu.com. Na .net je dizajn, a na .com softver.

To znači da su svi radni nazivi vašeg sajta jedna reč koja asocira na vaš biznis ili naziv vaše firme, potom tačka, onda radimonasajtu.net ili radimonasajtu.com. Npr. lidl.radimonasajtu.net bi bio radni naziv za Lidlov sajt.

Izrada sajta i web šopa u isto vreme – ista procedura, ali traje duže

U slučaju da pravimo ceo sajt i internet prodavnicu u isto vreme, procedura je manje-više ista. Što se tiče dizajna, sajt i šop su celina, ali je tehnički deo znatno komplikovaniji kada je reč o prodavnici.

Za izradu web šopa treba više vremena. Prednost je što je tehnički deo nedvosmislen (ili nešto radi ili ne radi), pa nema večnog spora oko ukusa: meni se sviđa, tebi se ne sviđa. Drugi faktor koji produžava vreme izrade internet prodavnice (i povećava cenu) jesu proizvodi, tačnije njihov i, naravno, nabavljanje materijala. I tu se dešava da ne dobijemo slike proizvoda ili da dobijemo neupotrebljive fotografije uslikane drhtavom rukom, bez dobrog osvetljenja. Ili nemamo tekst, opise i karakteristike za svaki proizvod.

Delegiranje

Klijentima uvek savetujemo da odrede jednu osobu koja će odlučivati. U većini slučajeva razgovaramo direktno s vlasnikom, ali dešava se i da vlasnik odredi osobu koja je zadužena za sajt.

Naše iskustvo u takvim situacijama je bilo izuzetno loše, jer je ta osoba, često, samo obavljala administrativni deo posla odnosno nije odlučivala. Ipak, dok je direktor bio zauzet, posrednik je birao boje, fontove, određivao šta ide na sajt, a šta ne ide.

Kada je nakon nekog vremena direktor kompanije uspeo da pregleda šta je urađeno, obično je i  želeo mnogo toga da izmeni i onda smo morali stvari da radimo od početka. Naravoučenije, ako ste odredili nekog da vodi projekat, dajte mu odrešene ruke ili mu nemojte davati da to radi. Delegiranje je bitan deo posla. Niko ne može sve sam da postigne. Čak i da zna sve sam da uradi, dan ipak traje samo 24 sata. Zato kada izaberete nekog da bude zadužen za izradu sajta i da komunicira sa nama, prepustite toj osobi i da donosi konačne odluke.

Zaključak – poverenje je ključno

Poverenje je ključna reč u poslu koji radimo. Ako ste nas angažovali da bi nas „držali za ruku“, da bi mi ispunjavali vaše beskonačne želje bez ikakvog koncepta i plana, pogrešili ste. Mi tako ne radimo. Lava Net preuzima odgovornost za kvalitet posla i rokove. Vaše je da nam isporučite materijal, razgovarate s nama, kažete koje su vaše želje, ciljevi, da nas usmerite, ali ne da nam diktirate kako se radi naš posao.

Hvala na razumevanju.

Dragan Stojanović

Možda će vas i ovo zanimati

Koja je doza dovoljna

Koja je doza dovoljna

Umesto da detetu zabranite da vreme provodi ispred ekrana pokažite mu sopstvenim primerom kako da pametno koristi pametni telefon. Pomozite mu da pronađe i da se zainteresuje za edukativne sadržaje…

Custom shop

Custom shop za ozbiljne biznise je ekskluzivni Lava Net proizvod. Namenjen je vlasnicima biznisa koji prodaju veliki broj proizvoda i žele potpunu kontrolu prodaje na internetu. Zakažite besplatne konsultacije.

džš

LavaNet

Započnimo projekat

LAVA NET

LavaNet